Vinkkejä nopeaan asiointiin
Oma Helen on asiakkaillemme tarkoitettu sähköinen asiointikanava, jossa oman energiankulutuksen seuranta ja sähköasioiden hoitaminen onnistuu vaivattomasti ajasta ja paikasta riippumatta. Oma Helen on käytössä kaikilla päätelaitteilla, joko selaimella tai älypuhelimen sovelluksella. Palvelu on asiakkaillemme maksuton. Nykyaikaisten verkkokanavien lisäksi palvelemme asiakkaitamme myös puhelinpalvelussa.
Haluamme että saat vastauksen mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin mahdollisimman helposti, löydät selkeät ohjeet sekä oikopolut sähkösopimusasioidesi hoitamiseen tältä sivulta.
Sähkösopimus
Muutosta ilmoittaminen
Voit ilmoittaa meille muutostasi uuteen osoitteeseen täyttämällä muuttoilmoituksen Oma Helenissä. Ohjeet muuttoilmoituksen jättämiseen:
- Siirry Oma Heleniin
- Valitse asiakaspalvelu
- Valitse itsepalvelutoiminnot -otsikon alta muuttoilmoitus
Muuttoilmoituksen voi tehdä myös verkkolomakkeen kautta.
Uusi sähkösopimus
Tarjoamme sähkösopimuksia kaikkialle Suomeen. Sivuillamme voit vertailla erilaisia sähkösopimuksia ja valita tarpeisiisi sopivimman.
Sähkösopimustyypin muuttaminen
Voit vaihtaa nykyisen sähkösopimuksesi vaivattomasti tilaamalla verkkosivuiltamme uuden sopimuksen. Toistaiseksi voimassa olevien sopimuksien osalta saat uuden sopimuksen alkamaan aikaisintaan 15 päivän kuluttua tilauksesta. Mikäli nykyinen sähkösopimuksesi on määräaikainen, alkaa uusi sopimus vanhan sopimuksen päätyttyä.
Määräaikaisen sähkösopimuksen uusiminen
Määräaikaisen sopimuksen päättymisen lähestyessä lähetämme sinulle hyvissä ajoin tarjouksen uudesta sopimuksesta. Pääset tutustumaan tarjoukseen ja hyväksymään sen tarjousviestillä olevan linkin kautta.
Sähkösopimuksen irtisanominen
Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää ja asut edelleen samassa osoitteessa, ei nykyistä sähkösopimusta tulisi irtisanoa. Saamme uuden sopimuksesi tiedot uudelta sähkönmyyjältäsi ja teemme sen perusteella tarvittavat muutokset sähkösopimuksellesi. Näin sähkö ei pääse katkeamaan sopimusten välissä. Mikäli kuitenkin haluat irtisanoa sähkösopimuksesi, voit tehdä sen verkkolomakkeella.
Uuden sähkösopimuksen peruuttaminen
Mikäli haluat käyttää 14 vuorokauden etämyynnin peruutusoikeutta ja perua uuden sähkösopimuksen, voit tehdä sen Oma Helen -sovelluksessa.
- Kirjaudu Oma Helen-sovellukseen
- Valitse Lisää
- Avaa Chatbot-ikkuna sivun oikeasta alalaidasta
- Valitse Sähkösopimus
- Valitse Sähkösopimuksen irtisanominen
- Valitse Sähkösopimuksen peruminen
- Vastaa kysymykseen Kyllä
- Lähetä viesti asiakaspalveluun
Sähkösopimuksen peruuttamisen voit tehdä myös infopalvelussamme, jonka yhteystiedot löydät täältä.
Asiakas- ja laskutustiedot
Asiakastietojen päivittäminen
Omia asiakastietoja (esim. yhteystiedot) voi päivittää Oma Helenissä. Ohjeet asiakastietojen päivittämiseen:
- Kirjaudu
- Omat tiedot
- Tili / asiakastiedot
Laskutusosoitteen päivittäminen
Mikäli laskutusosoitteesi on muuttunut, pääset ilmoittamaan uuden osoitteen meille verkkolomakkeella.
Muutosta ilmoittaminen
Voit ilmoittaa meille muutostasi täyttämällä muuttoilmoituksen Oma Helenissä. Ohjeet muuttoilmoituksen jättämiseen:
- Siirry Oma Heleniin
- Valitse asiakaspalvelu
- Valitse itsepalvelutoiminnot -otsikon alta muuttoilmoitus
Muuttoilmoituksen voi tehdä myös verkkolomakkeen kautta.
Laskutus
Laskun maksupäivän siirtäminen
Jos epäilet, ettet pysty maksamaan avointa laskua eräpäivään mennessä, voit siirtää laskusi maksupäivää. Voit siirtää avoimen laskun maksupäivää, jos:
- toimit ennen laskun eräpäivää
- sinulla ei ole aiempia laskuja avoinna
- et ole siirtänyt kyseisen laskun maksupäivää aiemmin
- olet maksanut laskut eräpäivään mennessä
Jos edellä mainitut ehdot toteutuvat, voit muuttaa itse laskusi maksupäivää Oma Helenissä (kirjaudu palveluun > siirry laskut osioon > siirry avoimelle laskulle). Jos sinulla on käytössä e-lasku, muistathan tehdä muutoksen maksuun myös verkkopankissasi.
Laskutustavan muuttaminen
Laskutustavan ja -välin muuttaminen on helppoa Oma Helenissä:
- Siirry Oma Heleniin
- Valitse laskut
- Valitse laskutustiedot
Laskutusosoitteen päivittäminen
Mikäli laskutusosoitteesi on muuttunut, pääset ilmoittamaan uuden osoitteen meille verkkolomakkeella.
Laskutusvälin muuttaminen
Laskutustavan ja -välin muuttaminen on helppoa Oma Helenissä:
- Siirry Oma Heleniin
- Valitse laskut
- Valitse laskutustiedot
Yleinen laskutusneuvonta
Laskuneuvontamme palvelee kaikissa laskutukseen liittyvissä asioissa. Katso aukioloajat ja yhteystiedot.
Muut asiat
Oma Helenin käyttöopastus
Mikäli kaipaat Oma Heleniin liittyvää neuvontaa tai käytönopastusta, voit olla yhteydessä puhelimitse infopalveluumme.
Oma Helenin käyttöoikeuksien jakaminen
Voit myöntää oikeuden oman asiakkuutesi tietoihin toiselle henkilölle, vaikka hänellä ei olisikaan voimassaolevaa Helenin sopimusta (esim. avo-/aviopuoliso).
Asiakaspalaute ja korvausvaatimukset
Jos haluat jättää meille asiakaspalautetta tai korvausvaatimuksen, voit tehdä sen verkkolomakkeella.