Täältä löydät ohjeita Helen Kiinteistölataukseen
Hei Helen Kiinteistölatauksen käyttäjä! Täältä löydät sähköautosi lautaukseen liittyviä ohjeita ja usein kysyttyjä kysymyksiä mahdollisiin häiriö- ja muihin tilanteisiin.
Ohjeita sähköauton lataukseen
Ohjeet avautuvat tulostettavassa pdf-muodossa.
Kaikkien käytössä olevat julkiset latauslaitteet
Näin käytät latauspistettä
Yksityisessä käytössä olevat latauslaitteetLatausohje (osakas maksaa laitteen kuukausimaksun)Latausohje (taloyhtiö maksaa kaikkien laitteiden kuukausimaksut)
Latauslaitteiden hallintapalveluLatauslaitteiden hallintapaneelin käyttöohje (Virta Hub)
Useimpia sähköauton lataukseen liittyviä asioita voit hoitaa sähköisellä lomakkeella
Usein kysytyistä kysymyksistä voit löytää nopeasti ratkaisun häiriö- tai muihin kiireellisiin tilanteisiin
Voit tehdä vikailmoituksen huoltolomakkeella. Veloitamme takuuehtojen ulkopuoliset huoltotoimenpiteet ja vianselvitykset hinnaston mukaisesti. Suurin osa epäillyistä laitevioista johtuu kiinteistön sähkönsyötöstä. Tarkistathan ennen huollon tilaamista, että sähkönsyöttö on kunnossa pääkeskukselta latauslaitteelle. Sähkönsyöttö kannattaa myös katkaista ja kytkeä uudelleen, jolloin laite palautuu alkuasetuksiin.
Jos latauskaapeli ei irtoa latauspisteestä latauksen lopettamisen jälkeen, kokeile ensin irrottaa kaapeli auton latausliittimestä. Tämän jälkeen latauskaapelin pitäisi irrota latauspisteestä noin 10 sekunnin kuluessa. Jos kaapeli on edelleen jumissa, koita vielä työntää latauspistoketta syvemmälle pistorasiaan. Joissain tilanteissa latauspistoke voi olla huonossa asennossa, jolloin asennon korjaaminen voi vapauttaa latauskaapelin latauspisteestä.
Jos sinulla on ongelmia latauksesi kanssa, voit soittaa 24/7-asiakaspalveluumme numeroon 09 617 8030.
Voit tilata lataamiseen käytettävän lataustunnisteen rekisteröitymisen yhteydessä. Lataustunnisteen hinta on 10 euroa (sis. alv).
Rekisteröityminen tapahtuu osoitteessa: rekisteroidy.lataus.helen.fi. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit tilata lataustunnisteen myöhemmin Virran mobiilisovelluksesta.
Voit tilata lisää lataustunnisteita kirjautumalla Virran mobiilisovellukseen Helen Kiinteistölataukseen rekisteröimilläsi tunnuksilla. Valitse sovelluksesta Profiili -> Lataustunnisteet -> oikeasta yläkulmasta "Lisää"-painike -> Tilaa uusi lataustunniste.
Saat käyttöoikeudet latauspisteeseen kiinteistön isännöitsijältä tai latausjärjestelmästä vastaavalta henkilöltä. Käyttöoikeudet lisätään Helen Kiinteistölataus -tiliin rekisteröityyn sähköpostiosoitteeseen.
Jos latauslaitteen näytössä on virheilmoitus, laitetta ei ole vielä aktivoitu käyttöön. Laitteen saat käyttöön seuraavasti:
- Latauslaite on osakkaan omistama: Täytä asiakastietolomake osoitteessa www.helen.fi/taloyhtiot/sahkoauton-lataus-taloyhtiolle/asiakastietolomake-osakkaat
- Latauslaite on taloyhtiön omistama: Ota yhteys isännöitsijään ja pyydä heitä tilaamaan aktivointi Helenistä.
Näet tiliisi liitetyt lataustunnisteet, kun kirjaudut Virran mobiilisovellukseen Helen Kiinteistölatauksen tunnuksilla ja valitset sovelluksesta Profiili -> Lataustunnisteet.
Voit lisätä jo olemassa olevan lataustunnisteen kirjautumalla Virran sovellukseen Helen Kiinteistölatauksen tunnuksilla ja valitsemalla sovelluksesta Profiili -> Lataustunnisteet -> oikeasta yläkulmasta: Lisää -> Lisää lataustunniste.
Lataustapahtumat veloitetaan Virran sovellukseen lisätyltä maksukortilta kerran kuukaudessa.
Voit päivittää asiakastietosi kirjautumalla Virran sovellukseen ja valitsemalla sieltä Profiili -> Tilinhallinta -> Muokkaa. Jos haluat päivittää latauslaitteen hallintapalvelusopimuksen asiakas- tai laskutustietoja, voit ilmoittaa muutoksesta sähköpostilla lataus@helen.fi tai soittamalla numeroon 09 617 8055 (avoinna arkisin klo 8–16).
Jos olet muuttamassa ja latauslaite jää sinulle tarpeettomaksi, voit ilmoittaa siitä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen lataus@helen.fi tai soittamalla 09 617 8055 (arkisin klo 8–16). Jos haluat samalla sulkea Helen Kiinteistölatauksen asiakastilin, voit ilmoittaa siitä samalla kertaa.
Näet latauksen hinnat Virran sovelluksessa. Taloyhtiö tai kiinteistöyhtiö vastaa hintojen määrittämisestä.
Näet lataushistorian kirjautumalla Virran sovellukseen ja valitsemalla sieltä Profiili. Profiilin etusivulta pääset tarkastelemaan historiatietoja.
Näet veloitusten kuitit kirjautumalla Virran sovellukseen ja valitsemalla Profiili -> Kuitit.
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanomisaika on 2 kk. Jos olet kuluttaja-asiakas ja muutat pois kohteesta, voit irtisanoa sopimuksesi kuluvan kuukauden loppuun. Ilmoitathan meille irtisanomisesta hyvissä ajoin!
Helen Kiinteistölatauksen asiakkuudella voit ladata kiinteistöjen omilla latauspisteillä, jotka on tarkoitettu vain rajatun, kiinteistön määrittelemien käyttäjien käyttöön. Näitä latauspisteitä ei ole tarkoitettu julkiseen käyttöön, ja ne ovat käytettävissä vain niille myönnetyn käyttöoikeuden saaneille henkilöille.
Helenin julkiset latauslaitteet toimivat Helen Lataus -palvelussa Oma Helen -puhelinsovelluksella. Saat lisätietoja Helen Latauksesta täältä.
Voit liittää Helen Kiinteistölatauksen RFID-tunnisteen Oma Heleniin, jonka jälkeen sama tunniste toimii sekä yksityisissä että julkisissa latauspisteissä. Lisäksi Helen Kiinteistölataus -tunnus toimii Virta-verkoston julkisissa latauspisteissä.
Helen Kiinteistölatauksella maksat vain lataamastasi sähköstä. Palvelussa ei ole kuukausimaksua.
Latauslaitteen kuukausittainen hallintapalvelumaksu määräytyy kohdekohtaisesti. Saat hintatiedot joko isännöitsijältä tai Helenin asiakaspalvelusta lataus@helen.fi tai 09 617 8055 (arkisin klo 8–16).
Helen Kiinteistölataus toimii Virran toimittamalla ohjelmistoalustalla. Virta on suomalainen sähköisen liikenteen edelläkävijäyritys, jonka latausohjelmisto on käytössä ympäri Eurooppaa. Kun rekisteröidyt Helen Kiinteistölatauksen asiakkaaksi, asiakastietosi ovat vain Helenin käytössä.
Etkö löytänyt etsimääsi?
Voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 09 617 8030. Asiakaspalvelu on avoinna ympäri vuorokauden.