Helen aloittaa muutosneuvottelut Asiakkuudet ja palvelut -liiketoimintayksikössä
Helen käynnistää muutosneuvottelut Asiakkuudet ja palvelut -liiketoimintayksikössä. Muutosneuvottelujen taustalla on toimintaympäristön muutoksiin vastaaminen ja strategian mukaisen kannattavuuden varmistaminen. Muutosneuvottelut eivät koske muuta Helen-konsernia.
Tulevaisuudessa asiakaspalvelussa automaation ja tekoälyn rooli tulee kasvamaan, kun keskitymme entisestään asiakastyytyväisyyden kehittämiseen ja tarjoamaan monikanavaista palvelua vuorokaudenajasta riippumatta. Helen suunnittelee first line -asiakaspalvelun siirtämistä kumppanille liikkeen luovutuksella. Tällä ratkaisulla osaavan henkilöstön työ jatkuisi uuden kumppanin palveluksessa. Liikkeen luovutus aiheuttaisi muutoksia Helenille jäävän asiakaspalveluhenkilöstön tehtäviin, minkä vuoksi aloitamme muutosneuvottelut. Asiakaspalvelun liikkeen luovutuksen lisäksi Helen selvittää aurinkoliiketoiminnasta luopumista.
Muutosneuvotteluiden piirissä on noin 33 ylempää toimihenkilöä ja noin 29 toimihenkilöä. Työnantajan alustavan arvion mukaan muutosneuvottelut voivat johtaa enintään 13 työsuhteen päättymiseen. Mahdollisia muita henkilöstövaikutuksia voivat olla lomauttaminen ja osa-aikaistaminen sekä työsopimuksen olennaisen ehdon yksipuolinen muuttaminen, muutokset työtehtävissä, työmenetelmissä, töiden järjestelyissä, työtilojen järjestelyissä tai säännöllisen työajan järjestelyissä.
Näillä sopeuttamistoimilla Helen tavoittelee Asiakkuudet ja palvelut -liiketoiminnon kannattavuuden varmistamista ja asiakaspalvelukokemuksen kehittämistä toimintaympäristön muutokset huomioiden. Muutokset tukevat Helenin strategiaa ja varmistavat riittävät resurssit sen toteuttamiseen. Muutosneuvottelut käynnistyvät 15. päivä lokakuuta ja niiden arvioidaan päättyvän marraskuun 2024 lopussa.