Millainen sähköautojen latauspiste kannattaa hankkia taloyhtiöön? Latauslaitetyypit vertailussa
Sähköautojen latausratkaisun hankinta on yhä useamman taloyhtiön viisivuotissuunnitelmassa. Tässä artikkelissa asiantuntija kertoo, mitä latauspistevaihtoehtoja taloyhtiöille on tarjolla ja mitä kannattaa ottaa huomioon latauspistettä valitessa.
Hidas latauslaite sopii hybridiautojen lataamiseen
Tiukentuneessa taloustilanteessa latauslaitteiden edullinen hinta on tärkeä valintaperuste monessa taloyhtiössä.
– Hitaampien latauslaitteiden hinnat lähtevät 400 eurosta. Latauslaitteiden lisäksi taloyhtiölle tulee kustannuksia latauspisteiden asennuksesta ja mahdollisista maankaivuutöistä, sanoo sähköisen liikenteen tuoteryhmäpäällikkö Markus Logren Helenistä.
Edullisimmillaan sähköauton latauspisteen saa asennettuna taloyhtiöön reilulla 500 eurolla. Tällöin kyse on hidaslatauksesta ja asennuksessa hyödynnetään olemassa olevia tolppia, sähkökaapeleita, keskusta ja muuta sähköinfraa.
Hidas latauslaite lataa sähköauton akun tyhjästä täyteen (noin 50 kWh edestä energiaa, latausteho 1,8–3,6 kilowatin välillä) noin 14–28 tunnissa.
Nyrkkisääntönä voidaan ajatella, että hidas lataus on hyvä valinta hybridiautojen lataamiseen, Logren sanoo.
Keskinopean ja hitaan laturin eroja
Latauslaitteen tyyppi | Käyttökohteet | Kustannus per laite* | Käyttösäde yön yli latauksella** |
Keskinopea laturi (type 2) |
Täyssähköautot, ladattavat hybridit |
n. 700–1500 € | 150–600+ km |
Hidas laturi (super suko) | Ensisijaisesti ladattavat hybridit | n. 400–600 € | 60–120 km |
* Pelkkä laite ilman asennuskustannuksia.
** 8 h lataus, auton sähkönkulutus on noin 20 kWh/100 km.
Lämmitystolppa ei sovellu sähköauton lataukseen
Vertailun ulkopuolelle on jätetty perinteinen lämmitystolppa tai ulkopistorasia, sillä niitä ei ole tarkoitettu sähköauton lataamiseen. Tavallisesta ulkopistorasiasta tai lämmitystolpasta ladattaessa latausvirtaa tulee rajoittaa reippaasti (max. 8A), jotta paloturvallisuus ei kärsi. Jatkuvassa yli 8A:n latausvirrassa pistorasia lämpenee ja voi pahimmillaan sytyttää tulipalon. Sähköauton lataaminen tavallisesta ulkopistorasiasta tai lämmitystolpasta ei tämän vuoksi ole suositeltavaa.
Keskinopea lataus on kestävin vaihtoehto taloyhtiölle
Sähköautojen määrän ennustetaan kasvavan tällä vuosikymmenellä yli 700 000 autoon, eli joka neljännes henkilöauto olisi vuonna 2030 täyssähköauto tai ladattava hybridi.
Uskomme, että lataushybridit jäävät pienempään rooliin ja tulevaisuus on autoilussa täyssähköinen, sanoo Logren.
Jos taloyhtiössä päädytään rakentamaan latausjärjestelmä hidaslataukseen sopivaksi, sen päivittäminen myöhemmin tehokkaampaan saattaa vaatia koko järjestelmän vaihtamista keskuksineen, kaapeleineen ja laitteineen.
– Tästä syystä suosittelemme taloyhtiötä kartoittamaan asukkaiden lataustarpeet pidemmälle tulevaisuuteen: kuinka monella asukkaalla on täyssähköauto tai ladattava hybridi parin kolmen vuoden päästä? Hitaan latauksen teho saattaa jäädä jo lähitulevaisuudessa liian heikoksi taloyhtiön asukkaiden tarpeisiin nähden. Keskinopea lataus on tulevaisuuden kannalta kestävin vaihtoehto, Logren summaa.
Oli valittava ratkaisu sitten hidas tai keskinopea, kannattaa taloyhtiön valita älykäs latausratkaisu, joka mahdollistaa käyttäjän tunnistamisen, automaattisen laskutuksen ja mukautuvan kuormanhallinnan.
Älykkäät ominaisuudet helpottavat merkittävästi latausjärjestelmän hallinnointia ja erityisesti isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen työtä, sanoo Logren.
ARA-avustusta on saatavilla keskinopeaan lataukseen
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) myöntää taloyhtiöille ja taloyhtiöiden pysäköintiyhtiöille latausinfra-avustuksia sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.
Edellytyksenä avustuksen saamiselle on, että taloyhtiö rakentaa toiminnallisen latausvalmiuden vähintään viidelle latauspisteelle ja että sähkönsyöttö mahdollistaa vähintään 11 kW eli keskinopean latauksen.
Hallitus on esittänyt latausinfra-avustukselle 9,5 miljoonan euron lisäystä vuodelle 2023. Eduskunta päättää lisärahoituksen hyväksymisestä myöhemmin tänä vuonna.
Uusia hakemuksia saa ja kannattaa edelleen toimittaa.
Huomioi nämä asiat sähköautojen latauspisteiden hankinnassa taloyhtiöön
- Aloita kartoittamalla taloyhtiösi asukkaiden nykyiset ja tulevat tarpeet sähköautojen lataamiseen.
- Ennen latauslaitteiden hankintaa kannattaa selvittää kiinteistön sähköjärjestelmän valmius sähköautoille.
- Älykäs latausjärjestelmä mahdollistaa turvallisen lataamisen, ja se kohdistaa latausmaksut automaattisesti latauslaitteen käyttäjälle.
- Urakointikustannukset ovat iso osa kokonaiskustannuksia. Ensimmäisten latauslaitteiden asentamisen ohella taloyhtiön kannattaa rakentaa latausvalmiudet myös tulevaisuuden latauslaitteille. Mitä useampi latausvalmius rakennetaan, sitä pienempi kustannus yksittäiselle latausvalmiudelle muodostuu.
- Latausjärjestelmä kannattaa hankkia luotettavalta toimijalta, joka voi taataa, että laitteet täyttävät lakien vaatimukset, standardit ja alan suositukset.
Tutustu latausratkaisuumme taloyhtiölle
Tutustu vaihtoehtoihin ja lataa opas, josta löydät hyödyllistä tietoa hankinnan tueksi.