Välkommen till Helen!

Välkommen till Helen som kund!

Vi är tacksamma för att du är vår kund! Raseborgs Energi och Helen har kommit överens om ett arrangemang genom vilket alla elavtal och avtal om småskalig produktion hos Raseborgs energi överförs till Helen. Ändringen sker automatiskt och kräver inga åtgärder av dig. Kundtjänsten vid Raseborgs Energi betjänar dig som vanligt fram till överföringen av avtalen, varefter Helens kundtjänst hjälper dig i alla ärenden som gäller elförsäljningsavtal.  Vi vill hälsa alla nya kunder varmt välkomna och se till att din kundrelation hos oss startar så smidigt som möjligt. Därför har vi samlat viktig information på den här sidan, som hjälper dig att få ut det mesta av din kundrelation.

Kompletterande kundtjänst till ditt förfogande

Vi vill se till att övergången är smidig för dig, och därför har vi öppnat en egen kundtjänstkanal för kunder som övergår från Raseborgs Energi. I denna kompletterande tjänstekanal kan du under tiden 31.1-30.5.2025 sköta ärenden genom att ringa vår kundtjänst på 09 617 8080* och välja alternativ 3 i ärendemenyn. Vi betjänar dig på vardagar kl. 10–14 på svenska, finska och engelska.

Utöver detta kan du också kontakta våra andra kundtjänstkanaler, vars kontaktuppgifter du hittar nedan.

*lokalnäts- eller mobilnätsavgiftspris pris

Vanliga frågor

perhe_puutarhassa_781x414.jpg

digitaalinen asiointi.png

Den digitala Oma Helen-tjänsten tillgänglig dygnet runt

Appen Oma Helen betjänar dig dygnet runt precis när det passar dig bäst. I appen kan du enkelt själv sköta ärenden som gäller ditt avtal. Oma Helen ger också mycket information om din energiförbrukning och -produktion ända ner på timnivå. Det kostar ingenting att använda tjänsten.

Läs mer om Oma Helen

Kuluttaja-asiakaspalvelu.png

Kundtjänst för hushåll

Kundtjänsten vid Raseborgs Energi betjänar dig som normalt fram till överföringen av avtalen. Från och med den 31 januari 2025 kan du kontakta Helens kundtjänst. Bekanta dig med tipsen för snabb hantering av ärenden. 

Kundtjänst
09 617 8080
Vardagar 9–17
Samtalspriser

Yritys asiakaspalvelu.png

Kundtjänst för företag

Kundtjänst för elföretagskunder
09 617 8050
Vardagar 8–16
Samtalspriser

Våra företagskunder kan enkelt sköta sina ärenden oavsett tid och plats i tjänsten Yritys Helen.

Bekanta dig med tjänsten 

Helen i korthet

Pålitligt energibolag

Vi är ett inhemskt energibolag vars tjänster över 500 000 kunder runt om i Finland litar på.

Klimatneutral energiproduktion

Vårt mål är att uppnå klimatneutral energiproduktion senast år 2030.

Moderna digitala tjänster

Vi vill erbjuda våra kunder de modernaste digitala verktygen för ärendehantering och uppföljning av den egna energianvändningen.

Mångsidiga tjänster

Vi erbjuder våra kunder ett mångsidigt utbud av olika elavtal och deras tilläggstjänster, med vilka våra kunder kan påverka sin egen elräkning och hållbarheten av den el de använder.

Försäkringsskydd för hemmet och familjen till kundförmånspris

Elolycksfallsförsäkring för hela familjen ingår i avtalet
Eftersom en elolycka kan hända vem som helst och när som helst erbjuder Helen en kostnadsfri elolycksfallsförsäkring till alla sina elavtalskunder vid ingåendet av avtal.  

Som vår elavtalskund får du 20 procent rabatt på Fennias hemförsäkring
Som hemförsäkringskund hos Fennia får du motsvarande rabatt även på många andra försäkringar hos Fennia. Du får förmånen när du köper hemförsäkring på nätet efter köp av ett elavtal.

synttarikakun_puhallus_781x414.jpg

Vanliga frågor

Elavtal

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Du behöver inte göra något. Överföringen av avtalen sker automatiskt. Ändringen påverkar inte priserna eller avtalsvillkoren, utan de överförs som sådana till Helen och förblir oförändrade tills vidare.​

När ditt elavtal har börjat hos Helen kan du se alla dina avtalsuppgifter i tjänsterna Oma Helen och Yritys Helen.

Avtalen överförs till Helen från och med den 31 januari 2025 med nuvarande priser och avtalsvillkor. I fortsättningen meddelar vi om eventuella ändringar i enlighet med avtalsvillkoren, senast en månad före ändringarna. Små ändringar i namnen på elprodukterna kan förekomma.​

Tidsbundna elavtal överförs till Helen som sådana, ändringen påverkar inte avtalsvillkoren eller prissättningen. Avtalet fortsätter enligt överenskommelse till slutet av den utsatta tiden. Du får en offert på ett förlängningsavtal från oss innan det tidsbundna elavtalet löper ut.​

Ett tidsbundet elavtal kan inte sägas upp i samband med ändringen. Ett tidsbundet elavtal är bindande för båda parterna under hela avtalsperioden.

Om du har ett elavtal som gäller tills vidare eller ett tidsbundet elavtal som snart går ut kan du byta det till ett annat elavtal från Helen. Det är enkelt att beställa ett nytt elavtal på nätet och du kan använda elavtalsväljaren när du väljer elavtal. Du kan också kontakta vår kundtjänst vardagar kl. 9–17 på numret tel. 09 617 8080.​

De gällande elavtalen från Raseborgs Energi överförs till Helen den 31 januari 2025.​

Helens elavtalskunder får 20 procent rabatt på Fennias hemförsäkring. Som hemförsäkringskund hos Fennia kan du få motsvarande rabatt även på många andra försäkringar hos Fennia. Dessutom får Helens elavtalskunder en avgiftsfri elolycksfallsförsäkring för hela familjen.

Avtal om småskalig produktion och ersättningar

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Alla avtal om småskalig produktion som överförs från Raseborgs Energi till Helen överförs automatiskt och förändringen kräver inga åtgärder av dig. Ändringen påverkar inte avtalsvillkoren tills vidare, utan tjänsten fortsätter med de nuvarande villkoren.​

Vi ersätter dig för den el du sålt genom att kreditera dina framtida elräkningar. Om kreditbeloppet överstiger förbrukningen på din användningsplats överförs kreditbeloppet till framtida fakturor. Ersättningar som för konsumentkunder överstiger 150 euro och för företagskunder 500 euro betalas till bankkonto.

Kundtjänst, ärendehantering och fakturering

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Kundtjänsten vid Raseborgs Energi betjänar dig som normalt fram till 30 januari 2025. Därefter hjälper Helens kundtjänst dig i alla frågor som gäller elavtal och avtal om småskalig produktion.​

Kontaktuppgifter till kundtjänsten vid Raseborgs Energi

Helens kundtjänst​

Tips för snabb hantering av ärenden

Ja! På Helen erbjuder vi våra konsumentkunder tjänsten Oma Helen och våra företagskunder tjänsten Yritys Helen. I våra elektroniska tjänster kan du enkelt sköta ärenden som gäller ditt elavtal, följa din elförbrukning och mycket annat. Du kan börja använda vår elektroniska tjänst genast, men dina uppgifter uppdateras inte i tjänsten förrän avtalen överförs till Helen den 31 januari 2025. Tjänsterna är avgiftsfria för våra kunder.​

Bekanta dig med Oma Helen

Bekanta dig med Yritys Helen

På den här sidan https://www.helen.fi/sv/kundtjanst/fakturering hittar du information om fakturering och relaterade frågor. Du kan läsa mer om bland annat e-betalningar, direktbetalningar och ändring av faktureringsadress. Om du har frågor eller behöver hjälp ska du kontakta vår kundtjänst.​

Många frågor om betalning finns besvarade i de vanliga frågorna. På numret till rådgivningen om räkningar, 09 617 8040, kan du sköta ärenden som gäller fakturor, ändring av betalningsdatum och elanslutningar till följd av avbrott på grund av obetalda räkningar. Observera att på detta nummer sköts inte ärenden som gäller avtal. Du kan också ändra betalningsdatum för din elräkning i Oma Helen. ​

Vi kommer att skicka ett e-fakturaavtal från Helen till din internetbank i början av februari. Du måste logga in på din nätbank och godkänna Helen som e-fakturerare.​

Direktbetalningsavtalet överförs inte automatiskt. Vid direktbetalning ger du din bank fullmakt att betala dina fakturor från ditt konto för din räkning. Gör en ny direktbetalningsfullmakt på bankens kontor eller i en annan kundtjänstkanal.​

Om din plats ligger inom Helen Elnäts område, får du en faktura från Helen för både elöverföring och elförsäljning. Om din plats ligger utanför Helen Elnäts område, ansvarar ditt lokala nätbolag för elöverföringen och fakturerar dig separat, medan Helen i fortsättningen skickar sin egen faktura för den sålda elen.

Raseborgs Energi fakturerar dig fram till den 30 januari 2025, varefter du får slutfakturan. För faktureringsförfrågningar som gäller slutfakturan eller tidigare elfakturor ska du kontakta Raseborgs Energi, tfn 019 289 2400 eller info@re.fi.​

Helen fakturerar dig för såld el från och med den 31 januari 2025. Beroende på din faktureringsrytm får du din första elfaktura från Helen i mars–maj.​