Publika laddningsnätverket för elbilar

Upplev pålitlig laddning av elbilar både i staden och på vägen med Helens publika laddningsnätverk. Vårt snabbt växande nätverk säkerställer en smidig resa till din destination. Registrera dig som Helen Laddning -kund för att få tillgång till över 650 standard- och snabbladdningsstationer för elbilar. Ladda ner Oma Helen -appen och registrera dig:

 

Helens publika laddningsnätverk för elbilar överförs till Oma Helen -appen under april 2024

Tillförlitlig laddning för elbilar i Helens mångsidiga laddningsnätverk för elbilar

Helen Laddning erbjuder tillgång till Helens snabbt växande laddningsnätverk för elbilar. Att ladda din elbil blir smidigt vid Helens laddningsstationer i staden, vid bensinstationer, köpcentrum eller längs vägen. Laddning görs enkelt genom Oma Helen -appen eller med en Helen Laddning -tagg. I appen kan du enkelt hitta närmaste laddningsstationer och deras kapacitet, prissättning och anvisningar, samt kontaktuppgifter till vår kundtjänst som finns tillgänglig dygnet runt. Inga månatliga avgifter, du betalar endast för utförda laddningstransaktioner.

Helen Laddnings 24/7 kundservice: 09 617 8035

Så här laddar du på Helens publika laddningsstationer med Oma Helen -appen

  • Ladda ner Oma Helen -appen från din telefonens appbutik och registrera dig som användare
  • Aktivera ditt Helen Laddning -användarkonto genom att gå till undermenyn Laddning
  • Lägg till betalkortet under aktiveringen eller genom att gå till undermenyn Mer > Laddning > Betalkort
  • Om du har en Helen RFID-tagg kan du lägga till den i din Oma Helen och fortsätta använda den för laddning. Alternativt kan du beställa en ny RFID-tagg genom Oma Helen. Den första tagg är kostnadsfri.

helen-lataus-24-01_IG_1080x1400px.jpg

Ladda ner Oma Helen -appen och registrera dig!

  

Mer information

Helsingfors innerstaden 1

  • Normal Laddning, Snabb- och Högeffektladdning
  • Normal Laddning
    • Dagpris 7-21: från 0,22 €/kWh + 2 €/h
    • Nattpris 21-7: 0,22 €/kWh utan tidstariff
    • Obs! Tidstariff gäller mellan 7-21 oavsett starttid för laddningshändelsen
  • Snabbladdning: 0,25 €/min
  • Högeffektladdning: 0,38 €/kWh + 0,20€/min efter första timmen
  • Pris för engångskunder för Normal Laddning från 0,08 €/min och för Snabb-/Högeffektladdning 0,79 €/min  

Helsingfors innerstaden 2

  • Normal Laddning, Snabb- och Högeffektladdning
  • Normal Laddning
    • Dagpris 7-21: från 0,22 €/kWh + 1 €/h
    • Nattpris 21-7: 0,22 €/kWh utan tidstariff
    • Obs! Tidstariff gäller mellan 7-21 oavsett starttid för laddningshändelsen
  • Snabbladdning: 0,25 €/min
  • Högeffektladdning: 0,38 €/kWh + 0,20€/min efter första timmen
  • Pris för engångskunder för Normal Laddning från 0,07 €/min och för Snabb-/Högeffektladdning 0,79 €/min  

Övriga Finland

  • Normal Laddning, Snabb- och Högeffektladdning
  • Normal Laddning
    • Dagpris 7-21: från 0,24 €/kWh + 1 €/h efter de första 3 timmarna
    • Nattpris 21-7: 0,24 €/kWh utan tidstariff
    • Obs! Tidstariff gäller mellan 7-21 oavsett starttid för laddningshändelsen
  • Snabbladdning: 0,25 €/min
  • Högeffektladdning: 0,38 €/kWh + 0,20€/min efter första timmen
  • Pris för engångskunder för Normal Laddning från 0,05 €/min och för Snabb-/Högeffektladdning 0,48 €/kWh  

Företag Laddning

  • Normal Laddning
    • 0,24 €/kWh + 1 €/h
    • 5 eller 10 timmar utan tidstariff beroende på plats
  • Pris för engångskunder från 0,05€/min

Behöver du hjälp? Vår kundtjänst hjälper dig dygnet runt på nummer 09 617 8035.

Helen erbjuder lösningar som passar bostadsbolagens behov, allt från en laddningspunkt till elektrifiering av alla parkeringsplatser. Våra experter kartlägger objektet och kundbehovet för att sedan göra ett lämpligt förslag på lösning.

De laddningslösningar vi levererar uppfyller de nationella elektriska säkerhetskraven. Vi installerar laddningsstationerna säkert och ansvarar för att laddningstjänsten tas i bruk samt underhållet. Vi levererar laddningslösningar över hela Finland.

Ta kontakt

Varför Helen Laddning?

Miljövänlig laddning för elbilar på ca 800 laddningsstationer

Helens snabbt växande nätverk för laddning av elbilar täcker redan 800 laddningsstationer runt om i Finland. Dessutom laddar du din elbil med miljövänlig vindkraft på alla Helens laddningsstationer.

Mångsidiga laddningsmöjligheter och -platser

Helens publika laddningsstationer erbjuder både vanliga och snabbladdare, och laddningsstationerna finns på mångsidiga platser. Detta möjliggör laddning både i staden, vid bensinstationer och köpcentra samt längs motorvägarna.

Oma Helen -appen möjliggör laddning direkt från telefonen

Hitta närmaste laddningsstation på kartan, kontrollera laddningsstationer effekter och priser samt instruktioner för laddning. I appen hittar du också kontaktuppgifter till Helen Laddnings 24/7 kundservice. Laddningen debiteras på det betalkort som är kopplat till din Oma Helen.

Förnyade Helen Laddning – vanliga frågor

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Vi för över Helens 650 publika laddningsstationer till användning i Oma Helen -appen. I samband med uppdateringen kommer den tidigare använda Virta-appen att tas bort från Helens publika laddningsstationer. Användningen av Helens privata laddningsstationer på företags- och bostadsbolagsområden fortsätter dock via Virta-appen.

Vi vill tydliggöra kundupplevelsen i våra digitala kanaler, vilket är anledningen till att vi inkluderar Helens publika laddningsnätverk i Oma Helen-appen. Uppdateringen möjliggör för Helens kunder att hantera sina ärenden centralt i Oma Helen-appen, så att våra kunder framöver kan hantera alla Helen-relaterade ärenden genom en enda kanal.

Flytten av Helens publika laddningsstationer sker stegvis under april. Laddningsstationer i huvudstadsregionen och söder om Tammerfors flyttas under vecka 16, medan stationer norr om Tammerfors flyttas under vecka 17. Följ den aktuella situationen för laddningsstationernas flytt i Oma Helen -appens kart vy.

Helens publika laddningsstationer flyttar från Virta-appen till Oma Helen -appen under april 2024. Framöver kommer laddning av elbilar vid Helens publika laddningsstationer att ske antingen via Oma Helen-appen eller med Helens RFID-tagg. Ladda ner Oma Helen-appen från din appbutik och registrera dig som kund. På så sätt fortsätter du att ha tillgång till Helens växande publika laddningsnätverk. Följ den aktuella situationen för laddningsstationernas flytt i Oma Helen-appens kart vy. Efter förändringen kan du fortsätta att använda Virta-appen för att ladda din elbil vid andra tjänsteleverantörers laddningsstationer.

Om du använder Helens laddningsstationer på företags- och bostadsområden fortsätter laddningen av elbilar vid dessa laddningsstationer genom Virta-appen.

Ja. Om du redan har en tagg kan du lägga till den i din egen Helen Laddning -kundrelation via Oma Helen: Mer > Laddning > RFID-taggar

Läs vanliga frågor om Laddning i Oma Helen: Mer > Kundtjänst > Vanliga frågor om laddning. Helen Laddnings 24/7 kundservice hjälper dig på nummer 09 617 8035.

Vanliga frågor - Helen Laddning

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Var kan jag använda Helen Laddning?
Som kund hos Helen Laddning har du tillgång till alla Helens publika laddningsstationer. Ladda ner Oma Helen-appen från din appbutik och registrera dig som kund för att börja använda Helen Laddning.

Hur hittar jag Helens publika laddningsstationer?
Helens publika laddningsstationer finns tillgängliga i kart vyn i Oma Helen -appen. Du kan identifiera Helens laddningsstationer i stadsmiljön genom Helens grafiska profil.

Hur startar och avslutar jag en laddning?
Hitta en ledig laddningsstation i kart vyn i Oma Helen -appen. Starta laddningen antingen med Oma Helen -appen eller genom att använda den RFID-tagg som du har registrerat i Oma Helen -appen. Avsluta laddningen på samma sätt som du startade den: Om du startade laddningen med RFID-tagg, avsluta den med samma tagg. Om du startade laddningen med Oma Helen -appen, avsluta den med appen.

Var kan jag se min laddningshistorik?
Laddningshistoriken finns tillgänglig i Oma Helen-appen under Mer > Laddning > Laddningshistorik

Har Helen Laddning en egen app?
Helen Laddning är en del av Oma Helen -appen, där du kan ladda din elbil vid alla Helens publika laddningsstationer. Du kan starta laddningen antingen med Oma Helen -appen eller med Helens Laddning -tagg. Oma Helen finns att ladda ner från App Store och Google Play.

Varför laddar inte min bil med maximal effekt från laddningsstationen?
Den faktiska laddningseffekten påverkas av bilens och laddningsstationens egenskaper. Information om laddningsstationens maximala effekt finns tillgänglig i Oma Helen -appen. Den faktiska laddningseffekten beror dock på bilens förmåga att ta emot ström, batteriets laddningsnivå, skick och temperatur. För den senaste informationen om din bils laddningskapacitet, kontakta din bilåterförsäljare eller importören.

Vad kostar det att ladda en elbil?
Du hittar den aktuella prissättningen för varje laddningspunkt i Oma Helen -appen. Prissättningsgrunden visas alltid innan laddningsevenemanget påbörjas.

Hur betalas laddningen för en elbil?
Laddningsevenemangen debiteras från det betalkort du lagt till i Oma Helen -appen inom 1–2 arbetsdagar. Alla laddningar som görs under samma dygn debiteras i en enda transaktion.

Hur lägger jag till eller uppdaterar betalkortsinformation?
Betalkortet läggs till i Oma Helen -appen under avsnittet Mer > Laddning > Betalkort. I samma vy kan du också uppdatera det gamla betalkortet med ett nytt. De stödda betalkorten är Visa och Mastercard.

Finns det en månadsavgift för tjänsten?
Det finns ingen månadsavgift för Helen Lataus -tjänsten. Du betalar endast för de laddningsevenemang du utför.

Var kan jag se kvitton för laddningsevenemangen?
Kvitton för laddningsevenemangen finns tillgängliga i Oma Helen-appen under avsnittet Mer > Laddning > Laddningshistorik för varje laddningsevenemangs information. Alla laddningar som görs under samma dygn debiteras i en enda transaktion, så kvittot kan visa flera laddningsevenemang.

Var kan jag se hur laddningskostnaden har bildats?Laddningskostnaden visas i Oma Helen-appen under varje laddningspunkts information. Laddningskostnaden består av en energikostnad och en tidbaserad avgift. Du hittar kvittona för laddningsevenemangen i appen under avsnittet Mer > Laddning > Laddningshistorik. På kvittona efter den 20.6.2024 specificeras energi- samt fri- och betalningstidens andelar.

Vad är en RFID-tagg?
En RFID-tagg är en enhet med vilken du kan identifiera dig vid laddningsstationen och påbörja laddningen. Som kund hos Helen Laddning får du gratis tillgång till en Helen Laddning -identifierare.

Var kan jag få en Helen Laddning -tagg? Är den avgiftsbelagd?
Du kan beställa en laddning tagg för dig själv genom Oma Helen -appen under avsnittet Mer > Laddning > RFID-taggar. Den första tagg är kostnadsfri, och efter det är efterföljande beställningar av laddningsidentifierare avgiftsbelagda.

Jag har redan en Helen Laddning -tagg, kan jag fortsätta använda den?
Ja. En befintlig tagg kan kopplas till ditt eget Helen Laddning -konto i Oma Helen -appen under avsnittet Mer > Laddning > RFID-taggar.

Var kan jag se de taggar som är kopplade till mitt konto?
De laddningsidentifierare som är kopplade till ditt Helen Laddning -konto är synliga i Oma Helen -appen under avsnittet Mer > Laddning > RFID-taggar

Laddningen startar inte, vad ska jag göra?
Först se till att laddningskabeln är korrekt ansluten och i botten. Kontrollera också att du försöker starta rätt laddningspunkt om du använder Oma Helen -appen. Ibland kan problemet lösas genom att koppla ur och sedan om laddningskabeln från bilen och laddningspunkten. Om allt är korrekt och laddningen ändå inte startar, kontakta kundtjänsten på 09 617 8035.

Kabeln är fast i laddningspunkten, vad ska jag göra?
Om laddningskabeln inte lossnar från laddningspunkten efter att laddningen har avslutats, försök först koppla loss kabeln från bilen. Efter detta bör laddningskabeln lossna från laddningspunkten inom ca 10 sekunder. Om detta inte sker, försök trycka in laddningskontakten djupare i vägguttaget. I vissa fall kan laddningskontakten vara dåligt placerad och justering av dess position kan frigöra laddningskabeln från laddningspunkten. Om laddningskabeln fortfarande är fast, kontakta kundtjänsten på 09 617 8035.

Laddningspunkten är ur funktion, var kan jag anmäla det?
Du kan rapportera en trasig laddningspunkt genom att ringa kundtjänst på numret 09 617 8035. Berätta i din anmälan laddningspunktens identifieringsnummer samt hur enhetens fel visas.

Jag vill uppdatera mina egna uppgifter, hur gör jag det?
Det är möjligt att uppdatera kundrelaterad information i avsnittet Min kundinformation i Oma Helen -appen.

Hur avslutar jag min Helen Laddning -kundrelation?
Du kan avsluta din Helen Laddning -kundrelation i Oma Helen -appen under avsnittet Mer > Laddning > Avsluta Helen Laddning -kundrelationen. Om du har obetalda laddningstransaktioner måste dessa betalas först. Även pågående laddningar måste avslutas innan kundrelationen kan avslutas. Vid problem, kontakta kundtjänsten på 09 617 8035.

Jag har glömt mitt lösenord till Oma Helen, vad ska jag göra?
Förutom användarnamnet kan du också logga in på Oma Helen med dina egna bankkoder. Öppna Oma Helen -appen, klicka på "Logga in med bankkoder" och följ inloggningsanvisningarna

Mitt husbolaget eller min arbetsgivare har skaffat laddningspunkter för elbilar från Helen. Hur kan jag ladda min bil vid dem?

Registrera dig som kund för Helen Fastighetsladdning. Därefter kan ditt husbolaget eller arbetsgivare ge dig åtkomst till laddningspunkterna.

Användningen av Helens privata laddningspunkter vid företag och husbolaget fortsätter genom Virta-appen.

Ladda ner Oma Helen -appen och registrera dig!