Uutinen / 11.4.2018

Helen jälleen energiayhtiöiden vastuullisin brändi

Helen oli toista vuotta peräkkäin suomalaisten energiayhtiöiden ykkönen Pohjoismaiden laajimmassa bränditutkimuksessa, jossa selvitetään kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta.

Sustainable Brand Index™ -bränditutkimuksessa Helen oli kokonaistuloksissa sijalla 32. Yleisesti sähköyhtiöt sijoittuvat korkealle, ja toimiala arvioitiin kolmanneksi vastuullisimmaksi toimialaksi. Suomalaisten energiayhtiöiden joukossa Helenin sijoitus oli korkein nyt toista vuotta peräkkäin.

- Helenin vastuullisuus lähtee strategiasta, jonka tavoitteena on ilmastoneutraali energiantuotanto. Käymme jatkuvaa ja aktiivista keskustelua sidosryhmiemme kanssa ja kehitämme toimintaamme sen pohjalta, sanoo Helenin yritysvastuupäällikkö Pirjo Jantunen.

Helen Oy on toiminut Helen-nimellä vuoden 2015 alusta lähtien, jolloin Helsingin Energia muuttui Heleniksi. Vastuullisuus on osa Helenin brändiä, mutta brändimarkkinoinnissa ja -viestinnässä sitä ei itsetarkoituksellisesti alleviivata.

- Tämä on hieno tulos, kun ottaa huomioon mm. Helenin näkyvyyden kivihiilen ympärillä käytävässä mediakeskustelussa. Vastuullisuusmielikuva on kuitenkin Helenissä vahvalla pohjalla, kun vastuullisuus on sisäänrakennettuna kaikkeen toimintaan: tuotannon kehittämiseen, palveluihin, myyntiin ja markkinointiin. Käytännön teot puhuvat puolestaan, mutta kukaan ei tiedä niistä, jos niistä ei kerrota – ja mielellään mahdollisimman kiinnostavasti, sanoo Viestintä ja brändi -yksikön päällikkö Sanna Jääskeläinen.

Sustainable Brand Index™ -tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia Helenin omien tutkimusten kanssa. Helenin omista asiakkaista 92 prosenttia sanoo, että Helen on vastuullisempi kuin energiayhtiöt yleensä ja 95 prosentin mielestä Helen on luotettavampi kuin energiayhtiöt yleensä.  

 

ENERGIA-ALAN TOP 5

Suluissa sijoitus kaikkien toimialojen yhteisvertailussa.

Helen (32)
Vattenfall (40)
Vantaan Energia (42)
Fortum (49)
Turku Energia (71)

Lisätietoja:
Pirjo Jantunen, yritysvastuupäällikkö, puh. 040 336 0565 tai Sanna Jääskeläinen, yksikönpäällikkö, viestintä ja brändi, puh. 040 830 8104

 

 

Näin tutkimus tehtiin

Sustainable Brand Index on Pohjoismaiden suurin vastuullisuustutkimus, ja se on tehty joka vuosi vuodesta 2011 lähtien. Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa. Vuoden 2018 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 40 000 vastaajaa Pohjoismaissa: 16 600 Ruotsissa, 6 200 Norjassa, 7 000 Tanskassa ja 9 600 Suomessa. Tutkimusten kohderyhmänä ovat 16–70-vuotiaat kyseisissä maissa. Otos edustaa kyseisen maan väestörakennetta. Haastattelut tehtiin tammi–maaliskuussa 2018.

Lue lisää aiheesta

Yritykset