Kiinteistövahti

Kiinteistövahti on palvelu, joka kerää tietoa huoneistojen lämpötiloista ja ilmankosteudesta. Huoneistokohtainen anturointi mahdollistaa energiansäästön lisäksi tasaiset olosuhteet asukkaille sekä tarjoaa tarkkaa huonekohtaista dataa kiinteistön lämmityksestä.

Täytä yhteydenottolomake Kirjaudu sisään

Mikä Kiinteistövahti?

Kiinteistövahti kerää huoneistoihin asennettavien antureiden avulla tietoa kiinteistön lämpötilasta ja ilmankosteudesta. Sen teho perustuu huoneistokohtaisen datan tehokkaaseen hyödyntämiseen. Lämpötila- ja ilmankosteustietoa analysoimalla on mahdollista selvittää, milloin rakennusta lämmitetään liikaa ja milloin liian vähän. Näin saavutetaan säästöjä niin energiankäytössä kuin kustannuksissakin.

Parhaat hyödyt saat, kun taloyhtiösi ottaa Kiinteistövahdin lisäksi käyttöön Optimilämpö-kaukolämpösopimuksen. Kiinteistövahti tarkentaa Optimilämmön algoritmia, mahdollistaen suuremman energiansäästön ja automaattisen lämmityksen ohjauksen.

Tutustu Optimilämpöön

Miksi?

  • Huoneistokohtainen anturointi tehostaa Optimilämmön toimintaa ja lisää energiansäästöä.
  • Turhaa lämmitystä karsimalla taloyhtiön energiankulutus pienenee ja asuntojen sisälämpötila säilyy tasaisena koko lämmityskauden. Kiinteistövahti mahdollistaa helpon ja vaivattoman ilmastoteon.
  • Kiinteistövahdin avulla taloyhtiön päättäjät ja isännöitsijä pääsevät tarkastelemaan huoneistokohtaista dataa. Kiinteistövahti tunnistaa piileviäkin ongelmia, joita ei välttämättä voi vielä silmin havaita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi ilmankosteuteen liittyvät ongelmat sekä lämmitysverkoston epätasapainoon liittyvät ongelmat.

Lisätiedot

  1. Valittuihin taloyhtiön asuntoihin asennetaan huomaamattomat anturit, jotka mittaavat lämpötilaa ja ilmankosteutta. 
  2. Tieto lämpötilasta ja ilmankosteudesta siirtyy Helenin turvalliseen Kiinteistövahti-palveluun ja Optimilämmön yhteyslaitteen algoritmin hyödynnettäväksi.
  3. Optimilämpöön liitetyissä kiinteistöissä yhteyslaitteen algoritmi tulkitsee huoneistokohtaisia tietoja ja tekee lämmön säätelyn automaattisesti.
  4. Taloyhtiön edustajat voivat tarkastella Kiinteistövahdin keräämiä mittaustuloksia ja ladata lämmityskausikohtaiset raportit esimerkiksi sisälämpötilojen hajonnasta Kiinteistövahdin sivuilta.
  1. Vie asia taloyhtiön hallitukselle
    Pyydä tarjous Kiinteistövahdista ja käy se läpi yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa.
  2. Tilaus
    Tilaa palvelu myyjältämme tai hyödyntämällä yhteydenottolomaketta.
  3. Antureiden toimitus
    Helen toimittaa anturit ja niiden asennusohjeet.
  4. Asennus ja käyttöönotto
    Taloyhtiön edustaja, esimerkiksi huoltoyhtiö, asentaa anturit valittuihin asuntoihin ja asiakkaalle annetaan tunnukset Kiinteistövahtiin palvelun käyttöä varten.
  5. Seuranta
    Palvelu seuraa lämpötiloja ja ilmankosteutta. Optimilämpöön liitetyissä kiinteistöissä tiedot siirtyvät algoritmin hyödynnettäväksi ja säätökäyrän muutokset toteutuvat automaattisesti.

Kotikulman kiinteistöpalvelut

Riihimäen kaupungin vuokra-asuntoja hallinnoiva Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy on pystynyt laskemaan patteriverkoston menoveden lämpötilaa useissa kiinteistössä Kiinteistövahdin avulla. Myös lämpötilaan liittyvien asukaspalautteiden käsittely on nopeutunut.

"Aikaisemmin lämpötilojen hallinta on ollut mutun pohjalla. Nyt olemme saaneet siihen datan rinnalle", kertoo projektipäällikkö Matti Sinisalo Kotikulman Kiinteistöpalvelut Oy:stä.

Yhteydenotto

Jos haluat hankkia Kiinteistövahti-palvelun useampaan taloyhtiöön, kerro se tässä.

Usein kysyttyä Kiinteistövahdista

Voit vaihtaa kysymystä nuolinäppäimillä ja avata ja sulkea vastauksen välilyönnillä.

Kiinteistövahti-palvelussa taloyhtiön valittuihin huoneistoihin asennetaan anturit, jotka keräävät tietoa huoneistojen lämpötilasta ja ilmankosteudesta. Näin taloyhtiösi saa tarkan kuvan eri huoneistojen lämmityksen käyttäytymisestä. Kiinteistövahti analysoi dataa ja niiden pohjalta suoritettuja toimenpiteitä ja antaa suosituksia lämmityksen säätelystä. Mikäli taloyhtiöllänne on käytössä Optimilämpö, Kiinteistövahti täydentää huoneistokohtaisilla tiedoilla sen algoritmin toimintaa ja tuottaa entistäkin paremmin energiansäästöä.  

Kyllä toimii, palvelu on erillinen automaatiojärjestelmästä. Palvelu antaa tietoja huoneistokohtaisesta lämpötilasta ja ilmankosteudesta, jotka taloyhtiön edustajat voivat hakea Kiinteistövahtipalvelusta. 

Sopii ehdottomasti. Suosittelemme Kiinteistövahtia myös rakennuksiin, joissa on uusi lämmönvaihdin. 

Huoneistokohtaiset ratkaisut eivät yleisesti ottaen ole suositeltavia asunnoissa, joissa on keskitetty lämmitysjärjestelmä. Ilmalämpöpumpulla ja muilla vastaavilla ratkaisuilla lämmittäminen on lähtökohtaisesti kalliimpaa kuin koko kiinteistön kattavalla järjestelmällä. 

Jos taloyhtiön järjestelmän asetukset eivät palvele tarkoitustaan tai järjestelmä on epätasapainossa, on ymmärrettävää, että asukkaat voivat päätyä asuntokohtaisiin ratkaisuihin. Kiinteistövahti auttaa tunnistamaan epäkohdat ja vähentämään asuntokohtaisten ratkaisujen tarvetta. 

Kyllä. Kiinteistövahti on saatavilla koko maassa.

Maalämpökohteiden lämmitystä ohjataan tyypillisesti samaan tapaan kuin kaukolämmitettyjä rakennuksia. Kiinteistövahti auttaa yhtä lailla parantamaan maalämpöjärjestelmän tehokkuutta. 

Kun mittapisteitä on vähintään 50 prosentissa asunnoista, palvelu kykenee saamaan luotettavan kokonaiskuvan lämmitysjärjestelmän ja energiatehokkuuden osalta, ja siten tuottamaan riittävän tarkkoja suosituksia ja korjaustoimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi. Pienempi määrä mittapisteitä ei tuota riittävän kattavaa ja luotettavaa ymmärrystä koko rakennuksen lämmitysjärjestelmän ja energiatehokkuuden kuvaamiseksi, sillä muun muassa huoneistokohtaiset ratkaisut ja asukkaiden käyttäytyminen vaikuttavat helposti kokonaiskuvaan.

Lämpötila- ja ilmankosteustiedot kaikista asunnoista mahdollistavat kattavamman kuvan patteriverkoston tasapainotilanteesta ja ilmankosteudesta. Poikkeava kosteustieto kertoo pahimmillaan vesivahingosta tai ilmanvaihdon riittämättömyydestä. Myös patteriverkoston epätasapainotilanne havaitaan isoista huoneistojen välisistä sisälämpötilaeroista. 

Suosittelemme sijoittamaan anturit ensisijaisesti rakenteellisesti kylmimpiin asuntoihin ja jakamaan loput anturit tasaisesti talossa siten, että jokaiseen kerrokseen tulee vähintään yksi mittapiste.

Rakenteellisesti kylmimmät asunnot huomioimalla varmistetaan kaikille asukkaille riittävä lämmitys. Näitä ovat tyypillisesti kulma-asunnot, ylimpien ja alimpien kerrosten asunnot, vähiten auringolle altistuvat asunnot sekä muuten suhteellisesti paljon ulkoseinäpinta-alaa sisältävät asunnot. Suosittelemme asentamaan mittarin etenkin asuntoihin, jotka ovat kärsineet lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluista.

Mikäli asukas tai asunnon omistaja ei syystä tai toisesta halua mittaria asuntoonsa, suosittelemme sijoittamaan sen seuraavaksi lähimpään asuntoon. 

imagetsdwn.png

Anturit mittaavat valituista asunnoista puolen tunnin tai tunnin välein lämpötilaa ja suhteellista ilmankosteutta.

Anturi asennetaan seinälle n. 150 cm korkeudelle lattiasta. Anturissa on valmiina kaksipuolinen teippi, jolla se on helppo kiinnittää seinälle.

Erityisen tärkeää on huomioida, etteivät ulkopuoliset lämmön- tai kosteudenlähteet pääse vaikuttamaan mittaukseen. Mittaria ei tule sijoittaa lämpöpatterin yläpuolelle, kylpyhuoneeseen tai kylpyhuoneen oven läheisyyteen, ikkunan viereen, paikkaan johon osuu suora auringonvalo, keittiöön tai lähelle kodinkoneita tai elektronisia laitteita.

Mikäli mahdollista, suosittelemme sijoittamaan anturin aina paikkaan, jossa asukkaat viettävät aikaa ja jossa on lämpöpatteri. Olo- tai makuuhuone on siis parempi kuin eteinen.

Palvelun toimituksen yhteydessä toimitetaan kuvalliset asennusohjeet.

Palvelu itsessään ei tee toimenpiteitä lämmityksen säätöihin.

Helenin kaukolämpökohteisiin suosittelemme Kiinteistövahdin lisäksi Optimilämpö-kaukolämpösopimusta, joka tulkistee Kiinteistövahdin tarjoamaa dataa ja tekee säädöt automaattisesti.

Säästöt riippuvat taloyhtiönne lähtötilanteesta. Useimmiten asuinrakennuksissa ilmenee ylilämpöä suhteessa suositeltuun ja haluttuun sisälämpötilaan, ainakin ajoittain. Ylilämmityksen korjaaminen tuottaa aina säästöjä.

Toisaalta ajoittain asuntoja saatetaan myös alilämmittää, jolloin palvelu auttaa saavuttamaan miellyttävämmät olosuhteet ja vähentämään kiinteistöhuollon työmäärää.

Yli 2 000 rakennuksen lämpötilatietojen perusteella olemme huomanneet, että asuntoja ylilämmitys aiheuttaa keskimäärin noin 5 prosenttia ylimääräistä energiankulutusta. Eniten ylilämmittämistä tapahtuu yleensä keväisin ja syksyisin, kun aurinko lämmittää kiinteistöä, mutta ulkolämpötila on matala.

Palvelun tarjoamisen yhteydessä käsittelemme tietoja, jotka voidaan määritellä henkilötiedoiksi. Helen sopii henkilötietojen käsittelystä asiakkaan kanssa osana palvelusopimusta.

Taloyhtiö on rekisterinpitäjänä vastuussa henkilötiedoista, joita palvelun yhteydessä käsitellään.

Helen käsittelee palvelun toimittamisen yhteydessä taloyhtiön tietoja henkilötietojen käsittelijänä. Tietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Helenin alihankkijoiden kanssa on vastaavasti sovittu tietojenkäsittelystä ja tietoturvasta.

Taloyhtiö itse määrittelee mihin huoneistoihin anturit asennetaan ja kenellä on oikeus tietojen katsomiseen verkkopalvelusta.