Uusi Yritys Helen tarjoaa tietoa energiankulutuksesta jopa tunnin tarkkuudella
Helenissä kehitetään kokonaisvaltaisia digitaalisia palveluja asiakkaille. Palvelut helpottavat asiakkaiden asiointia ja tuovat uutta ymmärrystä energiankulutuksesta. Yritys- ja taloyhtiöasiakkaille Helen lanseerasi uuden digitaalisen palvelun, Yritys Helenin. Se mahdollistaa kiinteistön energiankulutuksen seurannan jopa tunnin tarkkuudella viimeisen kolmen vuoden aikana.
Helen on kiihtyvällä tahdilla kehittänyt digitaalisia palveluja asiakkailleen energia-alalla. Helen on aiemmin lanseerannut kuluttaja-asiakkaille Oma Helen -palvelun, jonka on ottanut käyttöön yli 250 000 asiakasta. Yritys Helen tuo digitaalisen asioinnin ja energiankulutuksen seurannan yritys- ja taloyhtiöasiakkaille.
- Energia-ala muuttuu muiden toimialojen tapaan diginatiiviksi ja haluamme olla suunnannäyttäjänä muutoksessa, kertoo Helenin Digitaalisten ratkaisujen johtaja Tuomas Teuri.
Helenin digitaalisia palveluja kehitetään kokonaisvaltaisiksi. Jatkossa asiakkaat voivat hoitaa kaikki energia-asiansa ajasta ja paikasta riippumatta. Joustavat ja räätälöidyt digitaaliset palvelut mahdollistavat entistä paremman asiakaskokemuksen ja helpottavat asiakkaiden arkea.
- Voimme tiedon avulla tuottaa asiakkaille uutta ymmärrystä omasta energiankulutuksesta. Kun lisäämme jatkuvasti uusia tietolähteitä kulutustiedon rinnalle, voimme tuottaa entistä vaikuttavampia datapalveluja, Teuri jatkaa.
Data ja digitalisaatio tienviittoja hiilineutraaliuteen
Data ja digitalisaatio mahdollistavat paitsi asiakkaille paremmat palvelut, myös nopeamman vihreän siirtymän. Helen on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Datan ja digitalisaation hyödyntäminen vauhdittavat siirtymistä kohti hajautettua energiajärjestelmää, jossa energiaa tuotetaan eri lähteistä.
- Edistyneen analytiikan ja tekoälyn avulla tehostamme energiajärjestelmän toimivuutta, tiivistää Data ja tekoäly -toiminnon päällikkö Mikko Muurinen. - Analytiikka- ja tekoälyratkaisut auttavat tunnistamaan uusia mahdollisuuksia pienentää hiilijalanjälkeä.
Yhtenä tekoälyratkaisuna Helen rakentaa kaukolämpöverkostaan digitaalisen kaksosen, joka mahdollistaa energiavirtojen tehokkaamman hyödyntämisen. Näin Helen pystyy tulevaisuudessa entistä paremmin ennustamaan ja optimoimaan energian tuotannon, kysynnän, jakelun ja varastoinnin.
Uuden ajan energiapalveluja kehitetään asiakaskeskeisesti
Yritys Helen -palvelun avulla yritys- ja taloyhtiöasiakkaat voivat seurata energiankulutustaan ja ymmärtää sitä paremmin. Asiakkaat voivat muun muassa vertailla kaukolämmön kulutusta edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan.
- Panostimme Yritys Helen -palvelussa helppokäyttöisyyteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Asiakkaiden ei tarvitse tuntea energia-alaa, vaan palvelun tarjoama tieto ja raportit ovat helposti ymmärrettäviä, summaa Digitaaliset kanavat -toiminnon päällikkö Kaisa Sundman.
Yritys Helenin kehityksessä hyödynnetään asiakasymmärrystä. Asiakkaat on otettu mukaan Yritys Helen -palvelun suunnitteluun alusta asti. Palvelua kehitetään edelleen asiakkaita kuunnellen.