Helenin uusi toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström alkaa luotsata maailman huippuluokkaan kuuluvaa energiayhtiötä
Ympäristöteknologian murros ja kiertotalous tarjoavat energia-alalla internetiin verrattavia läpimurtoja samalla kun kuluttajien ja datan rooli kasvaa, sanoo Helenin toimitusjohtajana huhtikuun alussa aloittanut Juha-Pekka Weckström. Yhtiön strategian keskiössä ovat hiilineutraalius ja asiakaskeskeisyys. Korkean toimitusvarmuuden säilyttäminen sekä sähkön ja lämmön riittäminen on erityisen tärkeää poikkeusoloissa.
Helen teki ennätyksellisen tuloksen vuonna 2019. Yhtiön asiakasmäärät ovat kasvaneet voimakkaasti ja sen palveluiden piirissä on lähes 1,7 miljoonaa suomalaista. Vuoden 2020 alku on ollut erilainen: poikkeuksellisen leuto talvi on vähentänyt energian tarvetta ja toisaalta koronavirus on mullistanut kaikkien arjen. Helsingissä sähkön kulutus on pandemian seurauksena laskenut maaliskuussa jopa 15 %. Tele- ja media-alalta energiasektorille siirtynyt uusi toimitusjohtaja lähtee luotsaamaan Heleniä innolla ja luottavaisin mielin läpi energia-alan murroksen.
- Samalla tavalla kuin Helsingissä tehdään maailman toimivinta kaupunkia, me rakennamme maailman toimivinta hiilineutraalia energiajärjestelmää. Käsitykseni Helenin vahvasta tilanteesta ja selkeästä, pitkälle katsovasta strategiasta on vahvistunut entisestään. Meillä on loistavat mahdollisuudet rakentaa yhdessä heleniläisten, asiakkaidemme ja kumppaniemme kanssa entistä puhtaampia energiaratkaisuja, sanoo Juha-Pekka Weckström.
- Teleala oli 20 vuotta sitten valtavan murroksen keskellä siirryttäessä lankapuhelimista kännyköihin ja infrasta palveluihin. Uskon, että ympäristöteknologian murros ja kiertotalouden yleistyminen tarjoavat energiasektorille samanlaisia läpimurtoja kuin mitä internet ja sen kautta välittyvät palvelut aikoinaan telealalle. Energia-alan murros onkin loistava mahdollisuus luoda uutta, aiemmin urallaan muun muassa Digitalla ja TeliaSonera Finlandissa toimitusjohtajana toiminut Weckström sanoo.
Helenin tuotannon muuttaminen hiilineutraaliksi vuonna 2035 etenee suunnitellusti vaiheittain, samaan aikaan Helsingin ja koko Suomen kanssa. Samalla yhtiö panostaa voimakkaasti räätälöityihin energiaratkaisuihin, kuten alueelliseen uusiutuvaan energiaan, älykkäisiin kiinteistöratkaisuihin ja sähköiseen liikenteeseen.
Weckström näkee erityisesti kuluttajien ja datan roolien kasvavan. Energia-alalla on vielä opittavaa datan hyödyntämisessä, digitaalisissa ratkaisuissa ja asiakaslähtöisyydessä, sillä kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia omien energiavalintojensa ympäristövaikutuksista.
- Haluamme tarjota jokaiselle asiakkaallemme keinon tuottaa, käyttää ja säästää energiaa ympäristöä kunnioittaen. Yksi haluaa pienentää hiilijalanjälkeään, toinen optimoida lämmityksen hintaa, kolmas ohjata sähköautonsa latausta ja niin edelleen. Data ja digitalisaatio mahdollistavat näihin kaikkiin tarpeisiin uusia, personoituja palveluja.
Korkean toimitusvarmuuden säilyttäminen erityisen tärkeää poikkeusoloissa
Uusiin energiaratkaisuihin panostaminen on Helenille mahdollista vakaan sähkö-, lämpö- ja jäähdytystoiminnan ansiosta.
- Tulevaisuuden energiaratkaisujen ja asiakaskeskeisyyden lisäksi energian toimitusvarmuudesta huolehtiminen on toimintamme perusta. Nyt, kun elämme poikkeusoloissa koronaviruksen takia, Helenin on entistäkin tärkeämpää varmistaa sähkön, lämmön ja jäähdytyksen saatavuus, jotta yhteiskunnan toimintojen jatkuminen on mahdollista. Olemme ohjeistaneet henkilöstöämme tartuntojen minimoiseksi sekä varmistaneet energiantuotannon ja -jakelun häiriöttömyyden monin eri tavoin, Weckström tarkentaa.