Helen edelleen ykkösenä energiayhtiöiden asiakastyytyväisyysvertailussa
Helen Oy:n asiakkaat ovat tyytyväisimpiä energiayhtiöönsä, selviää sähkön vähittäismyynnin asiakastyytyväisyyttä mittaavassa EPSI Rating Finland -kyselyssä. Helen on pysynyt isojen energiayhtiöiden ykkösenä jo 10 vuotta.
Sähkön vähittäismyynnin asiakastyytyväisyyden kehitys on ollut koko toimialalle nousujohteinen kymmenen viime vuoden aikana. Tutkimuksen mukaan suomalaiset sähköyhtiöt pitävät asiakkaidensa mielestä paremmin yhteyttä ja informoivat asiakkaitaan muita Pohjoismaita paremmin.
Kun asiakastyytyväisyysvertailussa Helen sai 77,7 indeksipistettä, koko toimiala sai 76 pistettä, Fortum 74,7 pistettä ja Vattenfall 74,1 pistettä.
Sähkön alkuperä kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän. Tutkimuksesta selviää, että Helenin asiakkaat arvostavat sähkön alkuperää, ja heille on tärkeää saada ostaa vihreää sähköä tai valita itse sähkön tuotantolähde. Helenin asiakas voi itse valita, haluaako uusiutuvalla energialähteellä tuotettua sähköä.
Hinta on tärkeä lähes kolmasosalle asiakkaista. Tutkimuksen mukaan sähkön hinnasta neuvottelee tai sähköyhtiötä vaihtaa 28 prosenttia haastatelluista. Ne asiakkaat, jotka ovat tulleet nykyisen sähköyhtiönsä asiakkaaksi hintavertailupalvelun kautta, ovat myös jonkin verran keskimääräistä tyytyväisempiä.
Tutkimusta varten EPSI Rating haastatteli noin 1000 sähkön kotitalousasiakasta Suomessa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin +/- 2 indeksipistettä suuntaansa.