5 trendiä, jotka ohjaavat kauppakeskus Mall of Triplan toimintaa
Pohjoismaiden suurin kauppakeskus Mall of Tripla on Helenin energiakumppani. Se kuluttaa energiaa noin 40 % vähemmän kuin vastaavan kokoinen uudisrakennus tavallisesti.
1. Vastuullinen energiankäyttö on Mall of Triplan toiminnan ydinasia
Helsingin Pasilassa sijaitseva kauppakeskus on energiatehokkuudessa kansainvälistä kärkeä.
”Kokonaisvastuu energia-asioissa liittyy kaikkeen tekemiseemme. Meillä kuluu energiaa ja puhdasta vettä noin 40 % vähemmän kuin vastaavan kokoisessa uudisrakennuksessa tavallisesti. Jätteet kierrätämme keskitetyllä imujätejärjestelmällä, ja kuluttajien käytössä on kattava keräyspiste. Kattotilasta 40 % on viherkattoa”, kertoo YIT:n kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.
Julkisen liikenteen solmukohdassa oleva Mall of Tripla tarjoaa myös 3 400 polkupyöräparkkia ja 300 sähköautopaikkaa.
2. Kaupungistuminen tuo ihmisiä tiiviimmin yhteen
Triplan kolmen korttelin alue on Helsingin uusi kaupunkikeskus, johon on tulossa paljon uutta asutusta ja työpaikkoja. Mall of Triplaan saapuu päivittäin 900 junaa, 850 bussia ja 400 raitiovaunua.
”Tänne on helppo tulla. Puolen tunnin etäisyydellä meistä asuu noin 1,5 miljoona ihmistä. Olemme mukana kaupunkielämässä ja tuomme viihtyisää kaupunkiympäristöä niin sisä- kuin ulkotiloihin.”
3. Fyysinen ja henkinen hyvinvointi ovat ihmisille yhä tärkeämpiä
”Terveys on iso trendi ja sitä pidetään monipuolisesti yllä. Fyysisen treenin rinnalle on noussut lepo. Mindfulness, ohjatut päiväunet ja rentoutusliikunta ovat hyvin suosittuja.”
Mall of Tripla tarjoaa kävijöilleen monipuolisen kattauksen vapaa-ajan tekemistä. Tarjolla on liikuntaa rantalentopallosta kuntosaliharjoitteluun sekä monenlaisia hyvinvointipalveluja. Kaiken keskellä voi piipahtaa seurakuntasaliin rauhoittumaan.
4. Ruoka ja hyvä ravinto ovat vahvasti mukana ihmisten arjessa ja juhlassa
Mall of Triplassa on yli 60 ravintolaa, joista löytyy makuja niin nopeille lounastajille, kulinaristeille kuin aidon lähi- ja luomuruuan ystäville. Viiden ruokakaupan lisäksi ostoksia voi tehdä kauppahallissa.
”Ruokatrendi on vastuullista kuluttamista. Meillä on 20 000 neliömetrin verran päivittäistavara- ja ravintolatiloja, joista löytyy suuhun pantavaa joka makuun ja tarpeeseen.”
5. Väestö ikääntyy ja on myös entistä aktiivisempaa
”Kauppakeskus tarjoaa puitteet yhdessäololle esimerkiksi aamujumppien ja ohjatun sauvakävelyn muodossa. Kun kävelee Mall of Triplan päästä päähän, tekee helposti kolmen kilometrin lenkin.”
Nuorimpia kävijöitä varten on lastenhoitohuoneita ja leikkitila.
”Tilojen esteettömyys tarkoittaa helppoa liikkumista yhtä hyvin näkövammaisille, kulkemisen apuvälineitä tarvitseville kuin lastenvaunuillekin.”
Kansainvälistyminen näkyy Mall of Triplassa monipuolisena tuote- ja palveluvalikoimana. Ja asioida voi muullakin kuin suomenkielellä.
Helen on Mall of Triplan energiakumppani
Pohjoismaiden suurimman ja ympäri vuorokauden auki olevan kauppakeskuksen pyörittäminen vaatii energiaa. Mall of Triplan energiakumppanina Helen vastaa siitä, että tilojen lämmitys ja jäähdytys on kustannustehokasta ja pelaa kaikissa olosuhteissa.
Yhteistyö alkoi jo kiinteistön suunnittelun alkumetreillä, kun Helenin ja YIT:n asiantuntijat lähtivät yhdessä kehittämään Mall of Triplaan optimaalisia lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja. Räätälöidyt energiapalvelut huomioivat ison kiinteistön monipuolisen toiminnan ja vaihtelevat käyttötarpeet. Kaukolämmön toimitus paikan päälle alkoi jo työmaa-aikana.
”Helen takaa meille tasalaatuiset ja toimivat kaukolämpö- ja kaukojäähdytyspalvelut. Tilojen kylmälaitteissa syntyvä lauhdelämpö ohjataan käyttöveden lämmitykseen. Energiatehokkuus säästää paitsi ympäristöä myös kustannuksia”, sanoo Mall of Triplan kiinteistöpäällikkö Sakari Meriläinen.
Kaukolämpö- ja kaukokylmäjärjestelmien ylläpidon ja jatkuvan kehityksen myötä Helen on mukana kauppakeskuksen ja sen käyttäjien arjessa. Energiakumppanuus on myös uusien ja ympäristöystävällisten energiaratkaisujen aktiivista kehittämistä.