Energia asiakkaan taskussa – näin kehitetään Oma Heleniä
Moni tietää Oma Helenin, mutta tiedätkö, miten palvelua tehdään? Kysyimme Oma Helenin tuoteomistajalta Laura Juvakselta ja Lead Backend Developerilta Risto Hietalalta minkälaista on kehittää palvelua, joka auttaa päivittäin tuhansia asiakkaita tekemään fiksumpia energiavalintoja ja säästämään sekä rahaa että energiaa.
Oma energiankäyttö tutummaksi
Helenin visiona on olla markkinoiden asiakaskeskeisin energiayhtiö ja tuoda uuden energia-aikakauden mahdollisuudet jokaisen ulottuville. Konkreettinen esimerkki visioon tähtäämisestä on vuonna 2020 julkaistu ja nopeasti suureen suosioon noussut Oma Helen, joka on asiakkaiden käytettävissä ympäri vuorokauden mobiilisovelluksena ja selainversiona. Tällä hetkellä palvelua käyttää jo yli puolet Helenin asiakkaista.
- Halusimme tehdä asiakkaillemme palvelun, joka tekee oman energiankäytön ja -tuotannon seurannasta kiinnostavaa ja helpommin ymmärrettävää. Digitaalisen itseasioinnin lisäksi palvelu tarjoaa hyödyllisiä vinkkejä, miten vaikuttaa omaan energialaskuunsa ja pienentää omaa hiilijalanjälkeä, sanoo Oma Helenin tuoteomistaja Laura Juvas.
Oma Helenistä onkin kasvanut palvelualusta, joka kokoaa yhteen sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille suunnattuja, uuden ajan digitaalisia energiapalveluita. Palveluiden kehittämisessä hyödynnetään laajasti IoT-ratkaisuja, dataa ja tekoälyä. Esimerkkeinä koko toimialaa muuttavista alustan palveluista ovat sähköauton latauspalvelut, kuluttajien ja yritysten aurinkovoimaloiden älykäs seuranta sekä energiamurroksessa olennainen suurten sähkövarastojen akkutuottopalvelu. Datalla ja tekoälyllä on keskeinen rooli, kun energiadatasta jalostetaan asiakkaille hyödyllistä tietoa.
Kokonaisuutta kehittää 20 asiantuntijan tiimi, johon kuuluu tuoteomistajien lisäksi kehittäjiä, designereita, testaajia ja dataosaajia. Oma ja Yritys Helen -tiimin Lead Backend Developerin Risto Hietalan työhön kuuluu palveluiden backendin kehittämisen lisäksi pitää huolta, että palvelu ja yhteydet taustajärjestelmiin toimivat saumattomasti.
- Omassa työssä on palkitsevinta, kun kaikki ominaisuudet toimivat ja ne on koodattu hyvin. Tietysti on myös hienoa, että moni asiakkaamme käyttää Oma Heleniä ja kävijämäärät ovat olleet koko ajan kasvussa. Tässä pääsee oikeasti kehittämään vaikuttavaa ja suosittua palvelua, Risto kertoo.
Ketterää kehittämistä asiakkaita kuunnellen
- Oma Helen oli Helenillä ensimmäinen iso avaus ketterään kehittämiseen. Aluksi backlogimme oli toimiston seinällä, mutta vuonna 2020 otimme käyttöön ketterän kehittämisen mallit ja uusia työkaluja, jotka mahdollistivat tiimille myös etä- ja hybridityöskentelyn. Kehitystiimimme on myös aktiivisesti ehdottanut uusia toimintatapoja parantamaan yhdessä työskentelyä, Laura kertoo.
Vuonna 2022 energiankulutus ja -säästö nousivat uutisotsikoihin ja kahvipöytien puheenaiheeksi. Energiamurros ja asiakkaiden kasvanut kiinnostus oman energiakäytön seurantaan näkyi myös Oma Helenin käyttäjämäärien merkittävänä kasvuna. Kesällä 2022 lanseerattiin myös yritysten ja taloyhtiöiden asiointiin suunnattu Yritys Helen. Miten pidetään huolta, että palveluilla pystytään vastaamaan nopeasti odotuksiin ja muuttuvaan kysyntään?
- Ketterän kehittämisen toimintamallit mahdollistavat sen, että voimme muuttaa palvelun roadmapia joustavammin asiakkaan ja liiketoiminnan tarpeiden mukaan. Kuuntelemme tarkasti asiakkaitamme ja kerättyä palautetta hyödynnetään Oma ja Yritys Helenin kehityksessä, joten myös asiakkaana voi aidosti vaikuttaa palveluiden parantamiseen, Laura kertoo.
Kohti hiilineutraalia energiatulevaisuutta
Alan vihreä siirtymä etenee, mikä näkyy Helenissä merkittävinä panostuksina hiilineutraalin sähkön ja lämmön tuotantoon. Digitaalisten palveluiden yhtenä tavoitteena on myös auttaa asiakkaita tekemään parempia energiavalintoja.
- Työssäni pääsen vaikuttamaan siihen, että ihmiset tekisivät vastuullisempia valintoja kuluttamalla sähköä silloin, kun sitä on eniten saatavilla ja kun se on edullisempaa sekä säästämällä, kun sähkö on kalliimpaa. Autamme suunnittelemaan sähkön käyttöä ja mahdollisuuksien mukaan siirtämään kulutusta, kun sähkö on puhtaampaa. Vaikka sitä ei aina näe jokapäiväisessä työssään, niin isommassa kuvassa koen, että työlläni on siihen vaikutusta, Risto kertoo.
- Helenillä työskennellessä oppii joka päivä uutta ja palvelun kehitysmatka on ollut matka myös minulle itselle. Ympärillä on erittäin päteviä asiantuntijoita kollegoina ja osaamisen kehittämiseen myös panostetaan paljon, Laura hehkuttaa.
- Kehittäjänä koen tärkeäksi, että palvelun käyttökokemus pysyy nyt ja tulevaisuudessa hyvänä ja pystymme tarjoamaan asiakkaille hyödyllisen ja laadukkaan palvelun. Uskon, että Oma Helenin suosioon on vaikuttanut suuresti se, että palvelun käyttäjäkokemukseen ja nopeuteen on panostettu alusta asti. Pyrimme myös siihen, että tekoälyn hyödyntäminen ei ole pelkästään hypeä, vaan se mahdollistaa tulevaisuudessa Oma Heleniin entistäkin älykkäämpiä ominaisuuksia, Risto summaa.
Hae mukaan kehittämään uuden energia-aikakauden digiratkaisuja!
Etsimme devaus-, digi- ja datatiimeihimme lisää huippuasiantuntijoita kehittämään kanssamme uuden energia-aikakauden digitaalisia ratkaisuja. Matkaamme kohti hiilineutraalia energiatulevaisuutta erilaisten IoT-ratkaisujen, energiadatan ja erinomaisen digitaalisen käyttökokemuksen avulla.
Jos siis etsit urallesi uusia tuulia, katso avoimet työpaikkamme.