Artikkeli / 28.4.2025

Helen Kiinteistölatauksen hallintapalvelu on älykäs ratkaisu kuormanhallintaan ja laskutukseen

Helen Kiinteistölataukseen kuuluva lataushallintapalvelu tarjoaa älykkään ratkaisun latauslaitteiden kuormanhallintaan ja laskutukseen. Palvelu on hyvin helppokäyttöinen, mutta tarjoamme myös kattavat ohjeet ja tarvittaessa koulutusta palvelun käyttöön. Palvelun keskeisiin ominaisuuksiin kuuluu dynaaminen kuormanhallinta, joka mahdollistaa yksittäisen latauslaitteen lataustehon säätämisen 3,7–22 kW välillä.

Kuormanhallinnalla tasainen latausteho

Latauslaitteen tehoon vaikuttaa myös kohteen sähköjärjestelmä, joten lataustehon nostaminen ei aina ole mahdollista. Lisäksi kokonaiskuormaa voidaan rajoittaa kuormanhallinnan avulla. Näin saadaan järjestelmä kestämään, vaikka kaikki haluaisivatkin ladata autoaan samanaikaisesti. Latausteho jakautuu tällöin tasaisesti kaikkien lataajien kesken. Lataustehosta puhuttaessa on hyvä muistaa, että tehoon vaikuttaa myös muun muassa auton ominaisuudet ja akun lämpötila.

Helppoutta ja joustavuutta laskutukseen ja hinnoitteluun

Käyttäjien tunnistaminen tapahtuu RFID:llä tai mobiilisovelluksella, ja latausjärjestelmä laskuttaa käyttäjiä automaattisesti maksukortilta käytön mukaan. Kohteen edustaja pystyy määrittämään lataukselle haluamansa lataushinnan. Palveluun voidaan lisäksi asettaa myös aikaveloitus. Erilaisten hintaportaiden luominen eri vuorokauden ajoille on myös mahdollista. Näin kohteessa voidaan ohjata latauskäyttäytymistä esimerkiksi yöajalle, jolloin pörssisähkö on edullisempaa ja siirtoyhtiö ei peri tehomaksuja.

Lataustapahtumista kerätyt tulot tilitetään taloyhtiölle tai yritykselle takautuvasti. Asiakkaan edustajat voivat hallita latausoikeuksia tai laitteet voidaan asettaa kaikkien vapaaseen käyttöön.

Helen Kiinteistölatauksen joustava laskutusmalli mahdollistaa laitekohtaisen palvelumaksun laskuttamisen suoraan lataajalta tai kokonaisuudessa taloyhtiöltä tai yritykseltä. Palvelussa laskutamme laitekohtaista maksua ainoastaan käyttöön aktivoiduista latauslaitteista. Uusien asennettujen laitteiden aktivoinnit teemme parissa arkipäivässä asiakkaille.

Ratkaisu latausongelmiin 24/7

Latauslaitteiden tiedonsiirtoyhteys hallintapalvelun ja latauslaitteiden välillä on varmistettu sim-korttien ja dataliittymien (2G/4G) avulla. Toimivan verkkoyhteyden varmistaminen kohteessa on kuitenkin kiinteistön vastuulla. Palveluun kuuluvat sim-korttimme tukevat kaikkien operaattoreiden verkkoa.

Latauksen hallintatyökalun etähallinnan avulla yli 90 % vikatilanteista voidaan selvittää etänä. Asiakaspalvelumme auttaa latausongelmissa käyttäjiä 24/7. Lisäksi arkisin kello 8–16 välillä asiakaspalvelumme tukee hallintakäyttäjiä sekä auttaa muissa lataamiseen ja palveluun liittyvissä ongelmissa.

Helppoa hallinnointia yksillä tunnuksilla

Jos olet isännöitsijä tai kiinteistöistä vastaava henkilö, pääset näkemään yksillä tunnuksilla kaikkien kohteidesi latauspisteet. Jatkossa ei siis tarvitse muistaa useita tunnuksia, kun samalla asiakkuudella pääset helposti käsiksi kaikkiin kohteisiin. Lataushallintapalvelu kuuluu automaattisesti Helenin rakennuttamiin latausratkaisuihin. Tarjoamme palvelua myös operointipalvelun vaihdosta kiinnostuneille asiakkaille.

Haluatko taloyhtiösi sähköautojen lataukseen älykästä kuormanhallintaa? 

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää älykkäästä latausratkaisustamme

Lue lisää aiheesta

Sähköinen liikenne Taloyhtiöt