Artikkeli / 14.3.2025

Helenin Digitaaliset ratkaisut -toiminto rakentaa asiakkaille entistä parempia tuotteita ja ratkaisuja energiamurroksen keskellä

Digitaaliset ratkaisut -toiminto on Helenin strategian keskiössä tuottamassa kilpailukykyisiä tuotteita ja palveluja sen asiakkaille. Toiminto on kasvanut nopeasti viime vuosina, ja sillä onkin tärkeä tehtävä muuttaa energiamurroksen mahdollisuudet asiakkaan hyödyksi.

Helen on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä monipuolisia palveluita asiakkaiden oman energiankäytön hallintaan. Uusimpana innovaationa yhtiö on kehittänyt kaukolämpöasiakkailleen Optimilämpö-tuotteen, joka mahdollistaa lämmönkäytön ohjaamisen siten, että asiakas säästää sekä energiaa että lämmityskustannuksissaan.

Tämän on mahdollistanut Helenin määrätietoiset investoinnit uusiin puhtaisiin tuotantomuotoihin, mutta erityisessä roolissa niiden hyödyntämisessä on Helenin digitaalisten ratkaisujen organisaatio, eli tuttavallisemmin ”Dira”.

Dira-organisaatio on noussut vauhdilla Helenin strategian toteuttamisen keskeiseksi tekijäksi. Helenin hiljattain päivitetty strategia koostuu kolmesta pilarista: puhdas siirtymä, jousto ja kannattavuus, ja sen keskeisenä tavoitteena on tuottaa asiakkaille kilpailukykyisiä palveluita ja tuotteita. Tyhjiössä Dira ei missään nimessä kuitenkaan työskentele, vaan tiiviinä osana Helenin noin 750 asiantuntijan organisaatiota.

- Olemme Dirassa erikoistuneet esimerkiksi tekoälyn hyödyntämiseen, digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen ja energianhallinnan optimointiin. Tämä yhdistettynä eri toimintojen monipuoliseen asiantuntemukseen mahdollistaa sen, että Helen pystyy tarjoamaan asiakkailleen entistä parempia ja joustavampia ratkaisuja energiamurroksen keskellä, kertoo Helenin Head of Data & AI Mikko Muurinen Dirasta.

Lyhyessä ajassa noin satapäiseksi Helenin ohjelmistosiiveksi kasvaneen Diran keskeisiä arvoja ovat yhteistyö ja avoin kommunikaatio, jotka ohjaavat tiimin toimintaa. Tämä näkyy esimerkiksi vuotuisessa DigiDay-retriitissä, jossa tiimin jäsenet kokoontuvat yhteen liiketoimintojen digikehitysvastinparien kanssa kuulemaan ja kokoamaan näkemyksiä omista ja toistensa ajatuksista ja projekteista. DigiDayn keskeisenä tavoitteena onkin vahvistaa digikehittäjien yhteenkuuluvuuden tunnetta ja edistää talon sisäistä ristiinpölytystä.

Tämä onkin tärkeää, koska Dira tekee merkittävää työtä energianhallinnan ja asiakaskokemuksen parantamiseksi.

- Työskentelemme jatkuvasti kehittääksemme uusia ja parempia ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaiden odotuksiin ja tulevaisuuden energiajärjestelmän tarpeisiin. Olemme onnistuneet erinomaisesti valjastamaan oman softakehityksemme, datatekemisemme ja tekoälyosaamisemme asiakasratkaisujen kontekstissa, ja nyt tähtäämme samaan myös energiajärjestelmän puolella, kertoo Muurinen.

*Tämän artikkelin kirjoittamisessa on hyödynnetty Helenin tekoälytyökalua.

Psst! Olisiko Dira seuraava askel urallasi? Haemme tällä hetkellä kolmea tekijää tiimiin, tutustu paikkoihin ja hae 23.3. mennessä!

Tutustu työpaikkoihin