Jopa 90 prosenttia matkoista voitaisiin tehdä jo nyt sähköautoilla
Uudet henkilöautot sähköistyvät nyt Suomessakin nopeaa vauhtia, kun sähköautojen hinnat laskevat ja latauspisteitä tulee lisää.
Sähköautojen tulemisesta on puhuttu jo vuosia, mutta liikenteessä niitä on näkynyt vielä harvakseltaan verrattuna vaikkapa muihin Pohjoismaihin. Nyt tieliikenne alkaa sähköistyä myös Suomessa. Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 7 863 täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiautoa, jotka käyttävät myös bensiiniä tai dieseliä. Kasvua edellisvuoteen oli 89 prosenttia.
Kasvuluku on hurja, ja sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä olikin viime vuonna jo 7 %.
Sähköautoilun edistäminen on keskeinen keino vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia päästöjä. Siksi hallitus on asettanut tavoitteen, jonka mukaan Suomessa on vähintään 250 000 sähköautoa vuonna 2030.
Helenin innovaattori Jussi Ylinen pitää tavoitetta realistisena.
”Kokonaisuudessaan mennään odotusten mukaisesti, jopa edellä aikataulua”, Ylinen arvioi.
Latauspisteet yleistyvät vauhdilla
Henkilöautojen ohella ajoneuvojen valmistajat kehittävät sähköä käyttäviä busseja ja kuorma-autoja. Kehitystyön selvä painopiste on kuitenkin yksityisautoilussa.
Ylisen mukaan sähköautoilu kasvaa nyt vauhdilla. Markkinoille tulee koko ajan uusia sähköisiä automalleja, joiden hintaero vastaaviin polttomoottoriautoihin kapenee.
Suomalaisittain kiinnostus nousee, kun naapurin pihalle ilmestyy ladattava ajoneuvo."
Uudet sähköautot myös latautuvat nopeammin ja ne kulkevat pidemmälle yhdellä latauksella.
”Lisäksi autojen lataaminen helpottuu. Etenkin yritykset ovat aistineet muutoksen ja rakentavat nyt vauhdilla lisää latauspisteitä työpaikoille ja kauppakeskusten kaltaisiin julkisiin paikkoihin.”
Teknologiateollisuus ry:n mukaan julkisia latauspisteitä oli vuoden 2019 lopussa 3 113 kappaletta. Niiden määrä on kasvanut vuodessa 57 prosenttia.
Sähköauto sopii kaikkeen ajoon
Ylisen mukaan moni autoilija on kiinnostunut sähköauton hankkimisesta, mutta rajallinen toimintasäde ja akkujen lataamiseen tarvittava aika askarruttavat.
Nykyisillä automalleilla yhdellä latauksella pääsee tyypillisesti 200–300 kilometriä, joillakin malleilla päästään yli 500 kilometriin.
”Sähköauto sopii erinomaisesti kaikenlaiseen ajoon. Auton voi ladata esimerkiksi yön aikana kotona”, Ylinen sanoo.
Tampereen teknillisessä yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan 85–90 prosenttia matkoista voitaisiin tehdä sähköautoilla jo nykyisillä automalleilla ja käytettävissä olevilla latauspisteillä.*
Tässäkin ihmisten ajattelutapa ja käyttäytymismallit muuttuvat. Käytön myötä huomataan, että autoa voi ladata aina pysähtyessään, jolloin maksimaalisen toimintasäteen korostaminen todennäköisesti pienenee. Toki tässä oleellista on myös latausverkoston kehittyminen.”
Hinnan puolesta sähköautoilu on jo kilpailukykyinen muita polttoaineita käyttävien autojen kanssa etenkin, kun huomioon otetaan sähköautojen huomattavasti pienemmät käyttökustannukset.
"Ennusteiden mukaan täyssähköauton saa vuonna 2023 jo halvemmalla kuin vastaavan polttomoottoriauton.”
Sähköautoilua edistää myös omistamisen mallin muuttuminen erilaisten leasing-pakettien ja yhteiskäytön myötä.
Taloyhtiöiden latauspisteisiin investointitukea
Latauspisteet kiinnostavat taloyhtiöissä, mutta intoa hillitsevät kysymykset osakkaiden yhdenvertaisesta kohtelusta ja kustannusten jakamisesta.
Tässä apuun tulee älykäs lataustekniikka. Sen avulla pystytään esimerkiksi varmistamaan, että usean lataajan kohdalla lataustehoa tarjoillaan kaikille tasapuolisesti. Lisäksi lataaja pystytään tunnistamaan, jolloin kulut voidaan kohdistaa suoraan käyttäjälle käytön mukaan.
Ylinen uskoo, että sähköautojen yleistymisen myötä asenteet muuttuvat. Se helpottaa päätöksentekoa taloyhtiöissä.
”Olihan laajakaistayhteydenkin saaminen aiemmin työlästä, kun tarvittiin osakkaiden suostumus. Nyt sähköautoissakin Kiinteistöliitto suosittelee asian viemistä yhtiökokoukseen. Vastaavalla tavalla latauslaitteitakin koskeva päätöksenteko muuttuu, kun ne yleistyvät”, Ylinen arvioi.
Valtio myöntää yrityksille tukea sähköautojen julkisten latauspisteiden rakentamiseen. Taloyhtiöt voivat puolestaan hakea latausverkkoinfran rakentamiseen avustusta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlta. Tuki kattaa enimmillään 35 prosenttia latausinfran rakentamisesta toteutuneista kustannuksista. Avustuksen voi saada 50% suuruisena, jos vähintään puolella avustuksella toteutettavista latauspisteistä voi ladata vähintään 11 kW:n teholla.
Sähköautoilua edistetään myös 2 000 euron hankintatuella täyssähköiselle henkilöautolle, jos auton hinta on alle 50 000 euroa.
Iso rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa
Liikenteen sähköistymisellä on vahva rooli myös ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Suomen tavoitteena on päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Tällöin ilmakehään tuotettaisiin vain sen verran hiilipäästöjä kuin niitä pystytään sitomaan esimerkiksi metsiin.
Liikenne- ja viestintäministeriön johtaman työryhmän liikenteen päästöjä voidaan poistaa ennen muuta siirtymällä sähköautoihin.
”Vaikka sähköauton valmistuksessa ympäristöä kuormitetaankin vähän enemmän, niin käytännössä tämä kompensoituu jo auton elinkaaren alkuvaiheessa. Sähköisessä liikenteessä on mahdollista päästä päästöttömään liikkumiseen. Sähköauto ei myöskään tuota paikallispäästöjä, mikä on tärkeää kaupunkien ilmanlaadussa”, Ylinen toteaa.
Muokattu: 23.06.2020.
* Lähde: Melliger, M. A., van Vliet, O.P.R, Liimatainen, H. (2018) Anxiety vs reality – Sufficiency of battery electric vehicle range in Switzerland and Finland. Transportation Research Part D: Transport and Environment 65, 101-115.
Suomen kasvutavoitteet
Sähköautokanta (12/2019)
- Sähköautokanta: 29 365 kpl
- Täyssähköautoja: 4 661 kpl
- Ladattavia hybridejä: 24 704 kpl
Sähköautojen määrän tavoitteet
- 2020: 20 000 kpl. Tämä tavoite saavutettiin vuoden 2019 aikana.
- 2030: 250 000 kpl
Julkisia latauspisteitä tulisi olla vähintään
- 2 000 kappaletta vuonna 2020. Tämä tavoite saavutettiin vuoden 2019 aikana.
- 25 000 kappaletta vuonna 2030