Lämmönjakokeskukset taloyhtiöille
Lämmönjakokeskus on taloyhtiön lämmitysjärjestelmän tärkein laitteisto. Tarjoamme lämmönjakokeskuksia perinteisenä avaimet käteen -toimituksena sekä Älykkäitä lämmönjakokeskuksia palvelumallilla. Tältä sivulta löydät lisätietoa Helenin lämmönjakokeskuksista taloyhtiöille.
Vaivaton ratkaisu jokaiseen taloyhtiöön
Helenin lämmönjakokeskukset soveltuvat taloyhtiöille, jotka haluavat helpon ja vaivattoman ratkaisun taloyhtiön lämmönjakokeskuksen uusintaan tai hankintaan. Lämmönjakokeskuksen hankinta Heleniltä kattaa suunnittelun, asennuksen, laitteiston ja takuun – riippumatta siitä valitaanko lämmönjakokeskus investointina taloyhtiön omaksi vai kuukausihintaisena palveluna. Tarjoamme lämmönjakokeskuksia kerrostalojen lisäksi rivitaloille, mutta emme toistaiseksi pientaloille.
Lämmönjakokeskuksen voi hankkia kahdella tavalla
Älykäs lämmönjakokeskus palveluna
Älykkäs lämmönjakokeskus säästää taloyhtiön aikaa ja vaivaa. Palvelu sisältää lämmitysratkaisun suunnittelun, tarvittavat laitteet ja niiden asennukset kiinteällä kuukausihinnalla. Helen ylläpitää, huoltaa ja seuraa laitteistoa etävalvonnan avulla koko sopimuskauden, 20 vuoden ajan. Lisäksi rakennuksen lämmitystä ja olosuhteita pystytään optimoimaan energiatehokkaasti.
Lämmönjakokeskus investointina
Valitsemalla lämmönjakokeskuksen investointina saat taloyhtiön lämmönjakokeskuksen helppona avaimet käteen -toimituksena. Kokonaisuus sisältää laitteiston mitoituksen ja suunnittelun, asennuksen, käyttöönoton sekä takuun. Taloyhtiö on vastuussa lämmönjakokeskuksen ylläpidosta.
Vertaile vaihtoehtoja
Lämmönjakokeskus investointina | Älykäs lämmönjakokeskus palveluna | |
---|---|---|
Laitteiston hankinta ja asennus | x | x |
Laitteiston suunnittelu | x | x |
Kahden vuoden takuu laitteille ja viisi vuotta lämmönsiirtimille | x | |
Jatkuva takuu koko sopimuskaudelle | x | |
Kuukausimaksullinen palvelu koko sopimuskauden ajalle | x | |
Vuosihuollot ja korjaukset | x | |
Laitteiston etävalvonta ja ohjaus | x | |
Huoneistojen lämpötila-anturointi ja Kiinteistövahti-palvelu | x |
Tutustu tarkemmin
- Tarjouspyyntö
Lämmönjakokeskuksen hankinnan prosessi lähtee liikkeelle tarjouspyynnöstä, jonka voit jättää alla olevalla lomakkeella.
Taloyhtiön valittavana tarjouspyyntövaiheessa on ainoastaan sopimustyyppi, eli se, halutaanko lämmönjakokeskus hankkia taloyhtiöön investointina vai palvelumallilla. Helenin ratkaisuissa hoidamme lämmönjakokeskuksen suunnittelun, hankinnan ja asennuksen alusta loppuun. Perinteisessä lämmönjakokeskuksen uusinnassa taloyhtiö on vastuussa lämmönjakokeskuksen suunnittelusta, hankinnasta ja asennuksesta.
Autamme myös mielellämme löytämään taloyhtiöllenne parhaiten sopivan ratkaisun. - Kohdekäynti
Tarjouspyynnön vastaanottamisen jälkeen teemme tarvittaessa kohdekäynnin, jonka tarkoituksena on selvittää lämmönjakokeskuksen soveltuvuus kiinteistöön. - Tarjous
Tarjouspyynnön sekä mahdollisen kohdekäynnin jälkeen laadimme lämmönjakokeskuksen uusinnasta tarjouksen. Tarjouksemme sisältää suunnittelun, laitehankinnan sekä projektin toteutuksen. - Tilaus
Tarjouksen hyväksymisen ja tilauksen tekemisen jälkeen laitteiston tyypillinen toimitusaika on 6-10 viikkoa. - Järjestelmän luovutus ja käytön opastus
Lämmönjakokeskuksen asennuksen valmistuttua annamme järjestelmän luovutuksen yhteydessä kattavan opastuksen lämmönjakokeskuksen käyttöön.
Älykkään lämmönjakokeskuksen käyttöönoton yhteydessä lämmönjakokeskuksen valvonta liitetään Helenin etävalvonnan piiriin. Asiakkaalle annetaan toimintaohjeet mahdollisten vikatilanteiden varalta. - Takuuaika, ylläpito ja huolto
Älykkään lämmönjakokeskuksen etävalvonnasta, ylläpidosta ja huollosta vastaa Helen.
Tavallisen lämmönjakokeskuksen tapauksessa asiakas vastaa laitteiden ylläpidosta ja huolloista. Takuu laitteistolle on kaksi vuotta ja lämmönsiirtimelle viisi vuotta.
Älykäs lämmönjakokeskus tuo vakautta
Hankittaessa lämmönjakokeskus palvelumallilla, taloyhtiö saa älykkään lämmönjakokeskuksen asennettuna ja ylläpidettynä kiinteää kuukausimaksua vastaan. Kiinteän kuukausimaksun myötä taloyhtiön budjetointi helpottuu, erillistä suurta investointia ei tarvitse tehdä, eikä yllättäviä kuluja synny lämmönjakokeskuksen huoltamisesta.
Helenin ennakoiva kunnossapito mahdollistaa vikatilanteiden havaitsemisen ja korjaamisen nopeasti, jopa ennen kuin asukkaat huomaavat niitä.
Lämmönjakokeskuksen uusinta investointina
Hankittaessa lämmönjakokeskus investointina, taloyhtiö on vastuussa lämmönjakokeskuksen ylläpidosta asennuksen jälkeen. Investointi lämmönjakokeskukseen voi nostaa yhtiövastiketta, minkä lisäksi taloyhtiölle voi tulla yllättäviä ja epäsäännöllisiä kuluja laitteiston osien uusimisesta ja huollosta.
Usein kysyttyä älykkäästä lämmönjakokeskuksesta
Älykäs lämmönjakokeskus on palvelu, joka kattaa lämmönjakokeskuksen uusinnan ja sisäolosuhteiden säätöä palveluna.
Toimitamme, asennamme ja otamme käyttöön uuden lämmönjakokeskuksen, kierrätämme vanhan laitteiston, huollamme, ylläpidämme ja seuraamme pilvipalvelun kautta lämmönjakokeskusta koko sen elinkaaren ajan ja hoidamme mahdolliset korjaustoimenpiteet varaosineen.
Lisäksi Palvelu mahdollistaa lämmönjakokeskuksen säätökäyrän säätämisen ulkolämpötilan lisäksi myös huoneistojen sisälämpötilojen mukaan. Mikäli säätökäyrää säätämällä ei saada riittävän tasavertaisia lämpötiloja eri huoneistoihin, voi olla ajankohtaista suorittaa patteriverkoston tasapainotus ja säätö, mikä puolestaan lisää lämmityksen energiatehokkuutta vähentäen lämmityskustannuksia.
Älykäs lämmönjakokeskus on hyvä valinta niin kiinteistöille, joissa lämmönjakokeskuksen uusiminen on ajankohtaista kuin uudiskohteen ensimmäisen lämmönjakokeskuksen hankintaa suunnitteleville.
Palvelu on sinulle, joka arvostat
- Vaivatonta palvelumallia
- Kiinteää ja ennakoitavaa kustannusta
- Asuinolosuhteiden tasaisuutta
- Energiatehokkuutta
Tällä hetkellä palvelu on saatavilla ainoastaan Helsingissä.
Tarjoamme lämmönjakokeskuksia kerrostalojen lisäksi rivitaloille, mutta emme toistaiseksi pientaloille. Jos olet kiinnostunut palvelusta, ota yhteyttä asiantuntijoihimme lomakkeen kautta.
Kuukausimaksu määräytyy asiakkaan kiinteistön lämmitystarpeen ja tehon sekä lämmitysjärjestelmän mitoituksen perusteella. Näihin vaikuttavat esimerkiksi rakennuksen tilavuus, rakennusvuosi, lämmityspiirin kytkentätavat ja rakennuksen kerroslukumäärä.
Asuntojen lukumäärä sekä taloyhtiön vastikkeenjakoperuste vaikuttavat kuukausihinnan jakautumiseen osakkaiden kesken – mitä enemmän asuntoja, sitä pienempi asuntokohtainen kuukausihinta. Kuukausimaksu on sidottu elinkustannusindeksiin. Asiakkaalle ilmoitetaan vuosittain elinkustannusindeksin muutoksista laskun yhteydessä.
Palvelun avulla asunto-osakeyhtiö välttyy lisälainan ottamiselta maksaessaan kiinteää palvelumaksua kertainvestoinnin sijaan.
Asiakas välttyy yllättäviltä huolto- ja korjauskustannuksilta, jolloin myös isännöitsijän työt helpottuvat. Kertainvestoinnissa palvelut eivät kuulu investointihintaan ja takuuajat ovat lyhyitä. Lisäksi kertainvestoinneissa asiakkaan täytyy tehdä hankesuunnittelu alusta loppuun itse.
Valittuaan älykkään lämmönjakokeskuksen asiakkaan ei tarvitse hankkia monia erilaisia laitteita lämmitysjärjestelmän seurantaan ja laadunvalvontaan, vaan asiakas saa kaiken tarpeellisen.
Älykäs lämmönjakokeskus -palvelussa asiantuntijamme ovat asiakkaan käytettävissä, lämmitystekniset asiat ovat kunnossa ja asiantuntijamme säätää lämmönjakokeskusta sisälämpötilojen mukaan, mahdollistaen tasaiset ja lämpimät olosuhteet.
Lämmönjakokeskuksen uusinta itsessään voi tuoda säästöjä taloyhtiön lämmityskustannuksiin, kun käyttöön otetaan modernimpi lämmönjakokeskus, jossa on luotettavat ja laadukkaat, takuin varustetut komponentit.
Palvelu mahdollistaa lämmönjakokeskuksen säätökäyrän säätämisen ulkolämpötilan lisäksi myös huoneistojen sisälämpötilojen mukaan. Tällöin voidaan välttyä ali- ja ylilämmitykseltä huoneistoissa, ja energiaa on mahdollista säästää.
Palvelun avulla on mahdollista myös ennakoida taloteknisten toimenpiteiden tarvetta, esimerkiksi patteriverkoston tasapainotustarvetta. Mikäli säätökäyrää säätämällä ei saada riittävän tasavertaisia lämpötiloja eri huoneistoihin, voi olla ajankohtaista suorittaa patteriverkoston tasapainotus ja säätö, mikä puolestaan lisää lämmityksen energiatehokkuutta vähentäen lämmityskustannuksia.
Palvelun avulla asiakasta voidaan neuvoa pilvipalvelua hyödyntäen energiataloudellisissa ja taloteknisissä toimenpiteissä ja kysymyksissä lämmitysjärjestelmän tehokkaan toiminnan varmistamiseksi.
Kaukolämpöverkon kautta asiakkaalle siirrettävä energia on pitkälle jalostettua, ja lämmitystapana kaukolämpö on tunnettu tuotannon ja jakelun energiatehokkuudesta – siirtohäviöt ovat pienet kun energiaa siirretään tehokkaasti useista eri lähteistä asiakkaille.
Jotta kaupunkien energiajärjestelmät olisivat kokonaisvaltaisesti energiatehokkaita, on tärkeää edistää myös rakennuksien energiatehokkuutta. Palvelun avulla voimme vähentää energiahukkaa yhdessä asiakkaan kanssa. Kaukolämpö tehokkaana lämmitystapana kehittyy ja palvelu mahdollistaa toimitusvarmuuden lisäksi mukavat asuinolosuhteet asiakkaille.
Asennus
Asennukset pyritään tekemään samana päivänä, kuitenkin sen mukaan, miten tapauskohtaisesti on sovittu isännöitsijän kanssa. Huoneistoanturit saatetaan toimittaa eri päivänä kuin varsinaisen lämmönjakokeskuksen asennus. Isännöitsijä tiedottaa asukkaita anturien asennusajankohdasta ja sopii siitä Helenin kanssa.
Antureita asennetaan noin 20–30 %:iin rakennuksen kaikista asunnoista, yksi asuntoa kohden. Lähtökohtaisesti anturit asennetaan rakennuksen ylimpien ja alimpien kerroksien kulma-asuntoihin, tai niihin asuntoihin, joiden koetaan olevan jatkuvasti viileimpiä tai kuumimpia. Anturit asennetaan seinälle noin 1,1–1,5 metrin korkeudelle lattiasta. Huoneistoanturit mittaavat asuntojen lämpötilaa ja kosteuspitoisuutta.
Asukkaat voivat itse vaikuttaa anturien sijoituspaikkaan, mutta anturien tulisi sijaita sellaisessa paikassa, jossa veto tai patterilämmitys tai muu vastaava asia ei vaikuta mittauslukemaan. Anturit kiinnitetään lähtökohtaisesti kaksipuolisella teipillä seinään. Jos teippikiinnitys ei sovellu kohteeseen, voidaan käyttää muita sovittavia kiinnitystapoja. Anturit toimivat pattereilla, ja niiden mittaustietoa voidaan seurata pilvipalvelun kautta. Anturin tiedonsiirto toimii lämmönjakokeskuksessa sijaitsevan modeemin ja dataliittymän avulla.
Anturien avulla lämmönjakokeskuksen toimintaa voidaan säätää ulkolämpötilan lisäksi myös sisälämpötilan mukaan. Näin sisälämpötilat huomioidaan paremmin lämmityksen säädöissä ja asukkailla on mukavammat sisäolosuhteet.
Kyllä. Lämmönjakokeskus voidaan asentaa ja ottaa käyttöön myös talvella. Sopivasta ajankohdasta sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.
Lämmönjakelu keskeytyy asennuksen vuoksi noin 2–4 tunnin ajaksi.
Palveluun kuuluu patteriston perusilmaus alipaineilmanpoistimella. Ilmaus suoritetaan kerran asennuksen jälkeen.
Voidaan, mutta lisätöistä ja niiden kustannuksista sovitaan erikseen. Palvelukokonaisuudessa lisälaitteita ei kuitenkaan lähtökohtaisesti tarvita, vaan älykäs lämmönjakokeskus sisältää kaikki tarpeelliset komponentit ja varusteet.
Sopimusasiat
Sopimus on voimassa toistaiseksi, mutta Sopimuksen voimassaolo päättyy viimeistään 20 vuoden kuluttua laitteiston käyttöönotosta ilman eri ilmoitusta.
Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva Sopimus päättymään 6 kuukauden kuluessa kirjallisen irtisanomisilmoituksen toimittamisesta Helenille.
Palvelu siirtyy kiinteistön mukana uudelle omistajalle, eli uusi omistaja alkaa maksaa kuukausimaksua. Jos kiinteistön uusi omistaja ei halua enää jatkaa palvelua, asiakas lunastaa Älykkään lämmönjakokeskuksen laitteiston itselleen maksamalla sen jäännösarvon.