Yhteiskuntasuhteet

Päätöksentekijöiden, virkakunnan, yritysten, järjestöjen ja kansalaisten välinen yhteistyö on toimivan yhteiskunnan perusta. Osallistumme yrityksenä energia- ja ilmastopoliittiseen keskusteluun sekä vaikutamme lainsäädännön valmisteluun ja toimeenpanoon.

Pyrimme edunvalvonnallamme varmistamaan, että energia- ja ilmastopolitiikka palvelevat asiakkaita, yrityksiä, ympäristöä ja yhteiskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Helenin edunvalvontaa koskevat periaatteet

  • Edunvalvontamme on avointa ja läpinäkyvää, ja päätöksentekijät voivat luottaa asiantuntemukseemme.
  • Olemme näkyvä ja aktiivinen, asiakkaan etua ajava energiayhtiö.
  • Edunvalvonta tukee saumattomasti liiketoimintaamme.

Keskustelemme säännöllisesti poliittisten päättäjien ja virkakunnan kanssa Helenille tärkeimmistä poliittisista teemoista ja lainsäädäntöhankkeista. Sitoudumme avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen kaikessa viestinnässämme ja olemme rekisteröityneet Suomen ja EU:n avoimuusrekistereihin.

Rakennamme uutta energia-aikakautta

Energiamarkkinat ovat murroksessa, kun Eurooppa luopuu fossiilisista polttoaineista ja siirtyy hiilineutraaliin tulevaisuuteen. Helenin yhteiskuntasuhteiden tavoitteena on rakentaa uutta energia-aikakautta yhdessä päätöksentekijöiden ja asiakkaiden kanssa.

Yhteiskuntasuhdetyössämme ennakoimme ja hallitsemme poliittisia riskejä sekä luomme edellytyksiä kasvulle ja uusille liiketoiminnoille. Merkittävimmät yhteiskunnalliset teemat liiketoimintamme kannalta ovat vähäpäästöinen energiantuotanto, verotus, energiajärjestelmän sääntely ja eri energiamuotojen hyväksyttävyys.

Helenin näkökulmia sääntelyn kehittämiseen

  • Lainsäädännön ja verotuksen on oltava mahdollisimman ennustettavia, jotta ne mahdollistavat investoinnit kustannustehokkaaseen ja kestävään energiantuotantoon ja palveluihin.
  • Uusi teknologia kaupallistuu kovaa vauhtia, mutta julkista tukea tarvitaan uusien ratkaisuiden pilotointiin ja isojen hankkeiden investointeihin. Vähäpäästöisiä ratkaisuja on tuettava teknologianeutraalisti.
  • Lainsäädännön vaikutukset on arvioitava huolella lainvalmistelun aikana. Vaikutustenarvioinneissa on huomioitava energian hinta, toimitusvarmuus ja kestävyys.

Ajankohtaiset aiheet edunvalvonnassamme

Ydinenergia vähentää hiilidioksidipäästöjä ja polttamalla tuotetun energian tarvetta, mikä hidastaa ilmastonmuutosta ja turvaa luonnon monimuotoisuutta. Kestävä ja toimitusvarma energiajärjestelmä tarvitsee vaihtelevan uusiutuvan tuotannon ohella vakaata ja ennustettavaa perusvoimaa.

Uudet pienreaktorit (SMR) sopivat hyvin kaupunkien energiajärjestelmiin ja ne tulevat olemaan tärkeä osa toimitusvarmaa ja hiilinegatiivisuuteen pyrkivää energiantuotantopalettia. Suomi voi toimia esimerkkinä ja edelläkävijänä SMR-ratkaisuissa, mikä edesauttaa ilmastonmuutoksen torjuntaa globaalissa mittakaavassa. Suomalaisilla on vahva osaaminen ydinvoiman koko elinkaaresta rakentamisesta ydinjätteen loppusijoittamiseen.

Helenin tavoitteena on luopua polttamiseen perustuvasta energiantuotannosta. Ydinenergian käyttö on yksi edellytys tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Helen valmistelee pienydinvoimaohjelmaa, jonka tavoitteena on rakentaa ydinvoima- tai lämpölaitos osaksi Helenin energiajärjestelmää. Helsingin olemassa oleva lämpö- ja jäähdytysverkko on erinomainen alusta uusille teknologiaratkaisuille. Kaukolämpöä tuottavan ydinlaitoksen kokonaishyötysuhde on mahdollista saada yli 80 prosenttiin verrattuna perinteisten ydinvoimalaitosten noin 35 prosentin hyötysuhteeseen.

Olemassa oleva lainsäädäntö on tehty isoille laitoksille eikä sovellu sellaisenaan pienydinvoiman ja sen tuomien uusien liiketoimintamallien sääntelyyn. Koska SMR-projekti kaavoituksesta energiantuotantoon voi kestää noin kymmenen vuotta, energia-ala tarvitsee pikaisesti pienydinvoiman ominaispiirteet huomioivaa lainsäädäntöä ja turvallisuusohjeistusta.

Helenin viestit pienydinvoiman edistämiseen

  • On tärkeää, että Suomen hallitus vie ydinenergialain kokonaisuudistuksen läpi hallitusohjelmaan kirjatun aikataulun mukaisesti ja priorisoi kokonaisuudistusta omassa käsittelyjärjestyksessään.
  • Uusi ydinenergiasäännöstö rakennetaan joustavaksi. Se mahdollistaa hankkeiden uudet etenemismallit ja käytön toimintamallit, joissa luvanhaltija saa kehittyä ja muuttua vaihe vaiheelta. Säännöstö huomioi myös sen, että keskeinen osa laitoksen käyttöorganisaatiosta voi olla ulkoistettu.
  • Ydinvastuulain vastuu- ja vakuutussummat skaalautuvat reaktoritehon mukaisesti eivätkä näin muodosta estettä pienille reaktoreille.
  • Voi olla ratkaisevaa, että julkinen valta (valtio/EU) tukee jollain keinolla ensimmäisten uudentyyppisten laitosten hankekehitystä sekä investointeja, sillä ensimmäiset uudentyyppiset laitokset pilotoivat uutta tekniikkaa ja uusia luvitusmalleja.
  • Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamisessa edistetään kansallista, kaupallisesti kustannustehokasta ratkaisua.

Helsingin energia-alusta yhdistää puhtaan sähkön, luotettavan sähköverkon ja joustavan kaukolämmön vähäpäästöisiin asiakasratkaisuihin. Noin 600 000 helsinkiläistä asuu kaukolämmitetyssä kiinteistössä, ja kaukolämmön muuttaminen hiilineutraaliksi on yksi merkittävimmistä ilmastoteoista koko Suomen mittakaavassa. Lämmityksen päästöjen väheneminen on nopeaa. Fossiilinen lämmitysenergian tuotanto käytännössä poistuu Suomen energiamarkkinalta sekä kaukolämmössä että kiinteistökohtaisissa energiaratkaisuissa 2020-luvun aikana.

Kaukolämmöllä on laajempia vaikutuksia suomalaiseen yhteiskuntaan kuin vähäpäästöisen lämmityksen tarjoaminen. Sen merkitys Suomen energiajärjestelmälle ja Suomen kilpailuetuna on käänteentekevä. Kaukolämpö tasapainottaa koko energiajärjestelmää ja tukee sähköistyvää yhteiskuntaa tarjoamalla joustoa myös sähköjärjestelmään. Kaukolämmön ansiosta sähköjärjestelmän huipputehon tarve laskee, hinnat pysyvät kohtuullisina ja koko energiajärjestelmän toiminta saadaan turvattua. Kun lämmöntarve on suurimmillaan ja sähköstä on niukkuutta, voidaan kaukolämmössä hyödyntää bioenergiaa sekä lämpövarastoja. Kun edullista sähköä on hyvin saatavilla, kaukolämpöä voidaan tuottaa sähköön pohjautuvilla tuotantomuodoilla ja ladata varastoja. Kaukolämmön muita hyötyjä Suomen energiajärjestelmälle ovat muun muassa:

  • Kaukolämmössä hyödynnetään esimerkiksi jäteveden ja datakeskusten hukkalämpöjä, jotka muuten jäisivät hyödyntämättä.
  • Kaukolämpöjärjestelmä lisää vetytalouden kannattavuutta, kun vetylaitosten hukkalämmöille tulee arvo ja käyttötarkoitus.
  • Kaukolämpö mahdollistaa hiilinegatiivisuuden hiilidioksidin talteenoton avulla.

Helenin viestit lämmitysmarkkinoiden sääntelyyn

  • Vähäpäästöisiä kaukolämpö- ja kiinteistöratkaisuja tulee säännellä rakennussääntelyssä siten, että lämmitysmarkkina toimii mahdollisimman tehokkaasti ja vähäpäästöisesti.
  • Rakennusten ilmastoselvitys ja hiilijalanjälkisääntely: Sääntelytaakan näkökulmasta rakennusten käytönaikaista energiakäyttöä ei ole tarkoituksenmukaista säännellä rakennusten vähähiilisyyssääntelyssä, koska vaihtoehtoiset ratkaisut ovat lähtökohtaisesti erittäin vähäpäästöisiä. Lakiesityksen mukaan rakennusten käyttämän energian päästötiedot perustuvat kansalliseen päästötietokantaan, jonka tiedot antavat tällä hetkellä erityisesti kaukolämmön ja -jäähdytyksen päästökertoimien kehityksestä virheellisen kuvan. Kansallisen päästötietokannan tiedot tulee päivittää ensi tilassa. Esityksen mukaan arvioinnissa voitaisiin käyttää kansallisen päästötietokannan tietojen lisäksi myös muita arviointimenetelmän mukaisia ympäristöominaisuustietoja. Kaukolämmön päästökehityksen arvioinnissa tulisikin sallia kansallisen päästötietokannan lisäksi paikallisten päästötietojen käyttäminen laskennan perusteena.
  • Rakennusten energiatehokkuus: Nykyinen rakennusten energiatehokkuuden laskentatapa asettaa kaukolämmön huonoon asemaan suhteessa kiinteistökohtaisiin lämpöpumppuratkaisuihin. E-luku määrittää rakennuksen energialuokan. E-luku lasketaan kertomalla rakennuksen ostoenergia energiamuotokohtaisella painokertoimella. Painokertoimessa tulisi huomioida se, että kaukolämpö tasapainottaa ja nostaa suomalaisen energiajärjestelmän tehokkuutta, sähköistyy sekä mahdollistaa teknisen hiilensidonnan. Kaukojäähdytyksen energiamuotokerrointa tulisi laskea, sillä kaukojäähdytys vähentää primäärienergian tarvetta ja päästöjä sekä edistää terveellisiä olosuhteita.

Vetytalous on keskeisessä roolissa siirryttäessä kohti kestävää ja joustavaa energiajärjestelmää. Vihreän vedyn tuotanto, jakelu ja käyttö tarjoavat mahdollisuuksia päästöjen merkittävään vähentämiseen ja energiajärjestelmän tehokkuuden parantamiseen. Helen näkee, että vetytalouden kehittämiseksi tarvitaan kunnianhimoisia tavoitteita ja konkreettisia toimia, jotka ohjaavat niin julkista kuin yksityistä sektoria kohti hiilineutraalisuutta. Suomeen on mahdollista rakentaa vahva vetysektori, jolla on miljardien eurojen vientipotentiaali.

Riittävän kunnianhimoinen tavoite jakeluvelvoitteeseen vihreän vedyn osalta on isoin yksittäinen toimi, jolla voidaan houkutella teollisia vihreän siirtymän investointeja. Korkeamman vedyn jakeluvelvoitteen vaikutus pumppuhintoihin on korkeimmillaankin alle kolme senttiä litralta.*

Vedyn siirtoinfrastruktuurin rakentaminen on kriittistä vetytalouden synnyn kannalta. Valtion tulee varmistaa, että vedyn siirtoinfrastruktuuria rakennetaan keskeisille tuotanto- ja kulutusalueille sekä erityisesti Uudenmaan alueelle, joka on yksi Suomen talouden ja teollisuuden keskuksista. Tämä mahdollistaa vedyn tehokkaan jakelun ja käytön edistäen samalla vetytalouden nopeaa kasvua ja integroitumista osaksi laajempaa energiajärjestelmää. Energiatehokkuuden kasvattamiseksi on suotavaa, että suuret vetyhankkeet voidaan toteuttaa kaupunkien läheisyyteen, jossa hukkalämpö voidaan hyödyntää kaukolämpöverkossa.

Liikenteessä vedyllä on merkittävä rooli erityisesti kaikkein raskaimmassa tie-, meri- ja lentoliikenteessä. Raskaassa tieliikenteessä Suomi on erityisasemassa pitkien etäisyyksien ja erityisen raskaan kaluston suhteen. Raskas kalusto mahdollistaa suurimman osan tavarakuljetuksista, jolloin sen modernisoinnilla on suuri vaikutus hiilidioksidipäästöihin.

Hiilidioksidin talteenotto ja käyttö (CCU)

Yhteiskunta tarvitsee sekä hiilidioksidin käyttöä polttoaineiden ja teollisuuden raaka-aineiksi että varastointia negatiivisten päästöjen aikaansaamiseksi. Hiilidioksidin käyttöä (CCU) puoltavat samat tekijät kuin vetytaloutta laajemminkin eli erityisesti jakeluvelvoite.

Hiilidioksidin talteenotto ja varastointi (CCS)

Helenin tavoitteena on luopua polttamiseen perustuvasta energiantuotannosta. Toimitusvarmuuden takaamiseksi ja kustannusten hillitsemiseksi on tärkeää, ettei kaikki kaukolämmön tuotanto perustu sähkön käyttöön. Tästä syystä Helen selvittää muun muassa biogeenisen hiilidioksidin talteenottoa. Hiilidioksidin talteenoton keskeinen hyöty Suomelle on hiilineutraalisuus- ja hiilinegatiivisuustavoitteiden saavuttaminen. Erityisesti biogeenisen hiilidioksidin talteenotto on pitkällä aikavälillä oleellista. Biogeenisen hiilidioksidin talteenotto- ja varastointihankkeiden mahdollistamaksi tarvitaan sekä julkista tukea että vapaaehtoiselta hiilimarkkinalta saatavaa rahoitusta. On tärkeää, että julkinen tuki ei rajoita muiden rahoituslähteiden käyttöä. Tämä takaa hankkeiden taloudellisen kannattavuuden ja nopean etenemisen.

Helenin viestit vetytalouden ja hiilidioksidin talteenoton edistämiseksi

  • Vetytalouden kehittämiseksi Suomen on asetettava selkeät ja kunnianhimoiset tavoitteet, joista merkittävin on vihreän vedyn jakeluvelvoitteen osuuden asettaminen vähintään kolmeen prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
  • Jakeluvelvoitteen rikkomisesta annettavan sakon tulee olla riittävän korkea eli yli kuusi senttiä megajoulelta, jotta jakeluvelvoite kannustaa tehokkaasti vihreän vedyn tuotantoon ja käyttöön.
  • Valtion on oltava aktiivisessa roolissa vedynsiirtoinfrastruktuurin rakentamisessa erityisesti keskeisille tuotanto- ja kulutusalueille, kuten Uudellemaalle.
  • Raskaan vetyliikenteen lisäämiseksi tarvitaan ajoneuvojen hankintatukia ja tukea infrastruktuurin kehitykseen.
  • Biogeenisen hiilidioksidin talteenoton tulee olla keskeinen työkalu Suomen päästötavoitteiden saavuttamisessa, ja laskentasääntöjen on kannustettava näihin hankkeisiin.

* AFRY:n selvitys työ ja elinkeinoministeriölle.

Järjestöjäsenyydet

Vaikutamme energia-alan kehitykseen useiden eri järjestöjen kautta Helsingissä, Suomessa ja Euroopassa. Ensisijainen edunvalvontajärjestömme on Energiateollisuus ry. Vuonna 2023 maksoimme jäsenmaksuja seuraaville järjestöille yhteensä noin 351 000 euroa:

  • Adato Energia Oy
  • Aikakauslehtien Liitto ry
  • Auringosta energiaa -koalitio
  • Bioenergia ry
  • Climate Leadership Council ry
  • Directors' Institute Finland – Hallitusammattilaiset ry
  • Energiateollisuus ry
  • Finnish Business & Society ry
  • Finnish data center forum ry
  • Finnsecurity ry
  • GeoForum Finland ry
  • Green Building Council Finland ry
  • Helsingin Seudun kauppakamari
  • Hydrogen Cluster Finland
  • International Flame Research Foundationin Suomen kansallinen osasto ry
  • IT Service Management Forum Finland ry
  • Kemesta ry
  • Kunnossapitoyhdistys Promaint ryMetalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry
  • Projektiammattilaiset ry
  • PSK Standardisointiyhdistys ry
  • Pääomasijoittajat ry
  • RAKLI ry
  • Scandinavian Clean Technologies Group AB
  • SIAPWS Suomi ry
  • Sisäilmayhdistys ry
  • Smart City Innovation Cluster Osk
  • Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry
  • Suomen Automaatioseura ry
  • Suomen Lvi-Liitto SuLVI ry
  • Suomen Lämpöpumppuyhdistys Sulpu ry
  • Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
  • Suomen Riskienhallintayhdistys ry
  • Suomen Tuulivoimayhdistys ry
  • Suomen Voimalaitosyhdistys ry
  • Sähköinen liikenne ry
  • Tietojohtaminen ry
  • World Energy Council Finland ry

Sidosryhmätoiminta

Meille on tärkeää tuntea sidosryhmämme ja niiden odotukset. Tavoitteemme on kertoa toiminnastamme ja keskustella sen vaikutuksista yhteiskuntaan ja ympäristöön avoimesti kaikkien keskeisten sidosryhmiemme kanssa. Haluamme kaupunkilaiset, asiakkaat, kumppanit ja muut sidosryhmämme mukaan hiilineutraalin tulevaisuuden luomiseen.

Sidosryhmä

Sidosryhmän odotukset

Toimenpiteet

Mittarit ja edistyminen vuonna 2023

Asiakkaat

  • Toimitusvarmuus

  • Vastuullisuus

  • Reilu hinta

  • Avoimuus ja läpinäkyvyys

  • Hiilineutraalisuus

  • Tehokkaat ja toimivat palvelut

  • Hyvä asiakaskokemus

  • Vuorovaikutus

  • Hukkalämpöjen hyödyntäminen

  • Innovatiiviset ratkaisut

  • Energiansäästövinkit

  • Sähköasioiden hoitamisen ja kulutuksen seuraamisen mahdollistaminen Oma Helen -palvelussa

  • Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen

  • Sähkön hinnoittelun kehittäminen

  • Monipuolinen energiakasvatustyö

  • Oma Helen -palvelun käyttäjämäärä: 500 000

  • Keskimääräinen keskeytysaika/asiakas: sähkö 3,7 min, lämpö 2,2 h ja jäähdytys 3,8 h

  • Nepa: valtakunnan tunnetuin, harkituin ja pidetyin energiayhtiö

  • EPSI Rating: sähkön vähittäismyynti yksityisasiakkaille 66,3

Omistaja (Helsingin kaupunki)

  • Vakaa liikevaihto

  • Hyvä taloudellinen tulos

  • Hiilineutraalisuus

  • Hyvä hallintotapa

  • Kestävä toimintamalli

  • Helenin omistajastrategiassa määriteltyjen tavoitteiden täyttäminen
  • Kannattava liiketoiminta

  • Tiivis yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa hiilineutraalisuushankkeiden edistämiseksi

  • Avoimet päättäjätilaisuudet ja päättäjäuutiskirje kaksi kertaa vuodessa

  • Vuorovaikutteinen viestintä eri valtuustoryhmien kanssa

  • Hallitustyöskentely

  • Positiivinen tulos ja osingonmaksu Helsingin kaupungille: tulos 93 MEUR ja osingot 62 MEUR

  • Hiilineutraalisuustavoitteiden edistyminen ja niistä viestiminen erityisesti vastuullisuusraportissa

  • Tapasimme Helsingin valtuustoryhmät keväällä 2023 ja lähetimme päättäjäuutiskirjeen 2 kertaa vuonna 2023

Kaupunkilaiset ja naapurit

  • Hiilineutraalisuus

  • Avoin viestintä

  • Toimitusvarmuus

  • Infrastruktuuri mm. sähköautoille

  • Kalankulku vesivoimalaitosten ohi

  • Sujuvat työmaat

  • Hyväksyttävyys kaupunkikuvassa

  • Tilaisuudet

  • Viestintä

  • Yhteiset hankkeet

  • Taidejakokaapit osana kaupunkikuvaa

  • Investoinnit infrastruktuuriin sekä tutkimukseen ja kehitykseen

  • Investoinnit hiilineutraaliin energiantuotantoon 421 MEUR

Valtio ja EU

  • Aktiivinen vuoropuhelu

  • Vaatimustenmukaisuus

  • Tulevaisuuden energiaratkaisuiden toimintaedellytyksiin vaikuttaminen

  • Energia-alan trendien seuraaminen sekä niihin vastaaminen ja vaikuttaminen

  • Lausunnot: 14 kansallista lausuntoa ja 2 EU-tason lausuntoa

Viranomaiset

  • Vaatimustenmukaisuus

  • Sujuvat lupaprosessit

  • Aktiivinen dialogi

  • Yhteistyön kehittäminen

  • Poikkeamat: 4 ympäristöpoikkeamaa Salmisaaren, Hanasaaren, Vuosaaren ja Katri Valan laitoksissa

Henkilöstö

  • Työhyvinvointi ja työturvallisuus

  • Kehittyminen ja koulutus

  • Tasapuolisuus

  • Yhdenvertaisuus

  • Vastuullisuus

  • Politiikat

  • Hyvä johtaminen

  • Koulutukset

  • Työturvallisuuden kehittäminen

  • Esihenkilöiden 360-arviointi: 1,37

  • eNPS: 33

Toimialajärjestöt

  • Aktiivinen vuoropuhelu

  • Jatkuva kehittäminen

  • Yhteisten teemojen edistäminen

  • Aktiivinen osallistuminen energia-alan toimikuntiin ja työryhmiin

  • Lista järjestöjäsenyyksistä julkaistu verkkosivuilla

  • Jäsenmaksut 351 000 EUR

Kansalaisjärjestöt

  • Hiilineutraalisuus

  • Luonnon monimuotoisuus

  • Vastuullisuus

  • Avoin viestintä

  • Kalankulku vesivoimalaitosten ohi

  • Yhteistyö ja järjestöjen osallistaminen toiminnan kehittämiseen

  • Tapaamiset ja webinaarit

  • Blogi

  • Järjestimme luonnon monimuotoisuutta ja kestävää bioenergiaa käsittelevän sidosryhmätilaisuuden keväällä 2023

Kumppanit

  • Strategiset kumppanuudet

  • Yhteistyöprojektit

  • Sijoitukset startup-yrityksiin

  • Yhteiset vastuullisuusteemat

  • Tutkimus ja kehitys

  • Hiilineutraalin energiatulevaisuuden rakentaminen yhdessä

  • Sijoitukset startup-yrityksiin

  • Investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen

  • Yhteiset tavoitteet ja mittarit kumppaneiden kanssa

Toimitusketju

  • Maksuvalmius

  • Suunnitelmalliset projektit

  • Vaatimustenmukaisuus

  • Kumppanuus

  • Turvallisuus

  • Vastuullisuus

  • Vastuullisuuskyselyyn vastanneet ja korjaavien toimenpiteiden toteutuminen

  • 73 toimittajaa vastasi vastuullisuuskyselyyn

  • Teimme 4 auditointia mm. aurinkopaneelien sekä biopolttoaineiden toimittajille ja hyödynsimme 9 HSEQ-klusterin auditointia

Media

  • Avoin ja luotettava viestintä

  • Tavoitettavuus vuoropuheluun

  • Aktiivinen dialogi

  • Selkeät ja oikea-aikaiset tiedotteet