Helen förvärvar Raseborgs Energis elförsäljningsverksamhet
Helen Ab och Raseborgs Energi har kommit överens om ett företagsarrangemang genom vilket alla Raseborgs Energis elenergikunder överförs till Helen. Affären stärker Helens position på den finska energimarknaden och stöder bolagets mål att växa till den viktigaste aktören på detaljhandelsmarknaden för el.
I och med köpet överförs konsument- och företagskunderna inom Raseborgs Energis elförsäljning till Helen, uppskattningsvis i början av februari 2025. Affären förutsätter ett godkännande av Konkurrens- och konsumentverket. Den noggrannare tidtabellen meddelas separat.
– Denna affär stärker Helens ställning särskilt i Raseborgsområdet, men även på den nationella detaljhandelsmarknaden för el. Vi vill ta hand om både nya och befintliga kunder genom att erbjuda förstklassiga energiprodukter och energitjänster som passar just dem, samt tillhörande digitala verktyg som ständigt utvecklas. Det är viktigt att alla kunder känner att de är i goda händer och att deras behov beaktas, säger Anu-Elina Hintsa, Helens direktör för Kunder och Tjänster -affärsenheten.
– Försäljningen av elenergi kräver allt större försäljningsvolymer för att verksamheten ska vara ekonomiskt lönsam och förbli i framkanten av utvecklingen. Genom att överföra elenergiavtalen till Helen kan vi garantera konkurrenskraftiga tjänster för våra elavtalskunder även i framtiden, och själva bättre fokusera på de återstående affärsverksamheterna som har en stark lokal anknytning, såsom elnät, fjärrvärme och elinstallationer, säger Frank Hoverfelt, verkställande direktör för Raseborgs Energi.
Fokus på digitala tjänster och en utmärkt kundupplevelse
Utöver traditionella tjänster satsar Helen starkt på digitalisering och erbjuder sina kunder mångsidiga digitala självbetjäningskanaler som är oberoende av tid och plats.
– I framtiden kommer automatisering och artificiell intelligens att spela en allt större roll i kundservicen, eftersom vi i allt högre grad fokuserar på att förbättra kundnöjdheten och erbjuda service i flera kanaler. Helens mål är att utöver traditionell service utnyttja dessa tekniker för att kunna erbjuda ännu snabbare och mer personlig service. På så sätt säkerställer vi att våra kunder alltid får bästa möjliga stöd och rådgivning, oavsett när och hur de kontaktar oss, säger Hintsa.
Överföringen av avtalen påverkar inte elavtalen och avtalsvillkoren för kunderna hos Raseborgs Energi, utan avtalen överförs till Helen med de nuvarande villkoren och priserna.