Vanliga frågor

Hitta svaret på din fråga bland frågor och svar. Du kan sköta många saker direkt på nätet via online-tjänst Oma Helen

Frågor om kundservice

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Oma Helen betjänar dig dygnet runt precis när det passar dig bäst. I tjänsten kan du bekvämt sköta dina elavtalsärenden själv. Du kan bland annat kolla vilket elavtal du har för närvarande och vad din el kostar, ändra betalningsdagen för din räkning, antalet räkningar och faktureringssättet, se din faktureringshistorik samt flytta ditt nuvarande avtal till en ny adress och ändra dina kontaktuppgifter. Oma Helen ger också bred information om din energiförbrukning och -produktion. Du kan använda Oma Helen antingen via webbläsaren eller via appen. Logga in i Oma Helen här eller hämta appen.

Logga in i Oma Helen via webbläsaren

Download_on_the_App_Store_Badge_US-UK_135x40(2).gif 

I Oma Helen kan du granska uppgifterna om ditt nuvarande elavtal och det elpris du betalar. I tjänsten kan du bland annat ändra betalningsdagen för din räkning, antalet räkningar och faktureringssättet, se din faktureringshistorik samt flytta ditt nuvarande avtal till en ny adress och ändra dina kontaktuppgifter. Oma Helen ger också bred information om din energiförbrukning och -produktion ända ner på timnivå. Du kan använda Oma Helen antingen via webbläsaren eller via appen. Logga in i Oma Helen här eller hämta appen.

Logga in i Oma Helen via webbläsaren

Download_on_the_App_Store_Badge_US-UK_135x40(2).gif 

Ett tidsbundet avtal ger skydd mot höjningar av elpriset och garanterar att elpriset är oförändrat ända tills avtalsperioden går ut. Om du flyttar under avtalsperioden kan du välja om du vill fortsätta med det gamla avtalet eller teckna ett nytt elavtal. 

Om du har ett tidsbundet elavtal fortsätter vi ditt elavtal på din nya adress när du flyttar, till samma pris och tills avtalsperioden går ut. Du får en ny offert cirka tre månader innan den nuvarande avtalsperioden går ut.

När ett tidsbundet avtal upphör fortsätter avtalet automatiskt som ett tillsvidareavtal. För närvarande är vårt tillsvidareavtal ett avtal om börsel, om ditt tidsbundna avtal upphör senast 28.5.2023. På grund av en ändring i elmarknadslagen kommer vårt tillsvidareavtal från och med 29.5.2023 att vara Bas El, Tidsel eller Vindkraft, beroende på ditt tidigare avtal. Du kan byta ett tillsvidareavtal i enlighet med avtalsvillkoren.

I Oma Helen kan du ändra dina kunduppgifter, till exempel ditt namn, ditt telefonnummer och din e-postadress. I Oma Helen kan du också bland annat ändra betalningsdagen för din räkning, antalet räkningar och faktureringssättet. På adressen helen.fi kan du meddela om ändringar med blanketten för ändring av kontaktuppgifter. Kom ihåg att meddela oss på något av de ovan nämnda sätten om din nya faktureringsadress, ditt nya efternamn eller andra motsvarande ändringar, eftersom ändringar som gjorts till magistraten eller posten inte automatiskt uppdateras i våra kunduppgifter.

Logga in i Oma Helen via webbläsaren

Download_on_the_App_Store_Badge_US-UK_135x40(2).gif 

Helen-AI assistenten hjälper dig med frågor gällande din flytt. Du hittar Helen-AI assistenten här.

Du kan göra flyttanmälan i Oma Helen eller på vår webbplats.  Kom ihåg att elavtalet alltid gäller en bestämd adress. Du kan samtidigt ha flera giltiga elavtal på olika adresser. Du kanske behöver el på två platser om du till exempel renoverar din nya bostad men fortfarande bor kvar på din gamla adress. Teckna elavtal för din nya bostad senast två veckor före flytten. Då kan du vara säker på att elen är inkopplad på flyttdagen. Inled det nya avtalet från den dag när du vill att elleveransen ska börja. Meddela oss också vilken dag vi ska ändra din faktureringsadress. Ditt gamla avtal upphör först när du själv avslutar det eller när en ny kund tecknar ett eget avtal på din gamla adress. Ange som slutdag för ditt gamla avtal den dag när flytten är avklarad. Strömmen bryts på adressen när avtalet upphör, om den nya kunden inte har tecknat avtal.

Logga in i Oma Helen via webbläsaren

Download_on_the_App_Store_Badge_US-UK_135x40(2).gif 

Vi skickar dig en avtalsbekräftelse när ditt lokala nätbolag har bekräftat startdatum för avtalet. Om du har ett giltigt tidsbundet avtal med en annan elförsäljare, börjar ditt avtal med Helen när det tidigare avtalet gått ut.

Uppgifterna i avtalsbekräftelsen är de uppgifter som gällde då bekräftelsen skickades. Om du har meddelat om förändringar träder de i kraft vid överenskommen tidpunkt. Exempelvis uppdateras en ny faktureringsadress i avtalet när det nya avtalet träder i kraft.  

Om du ska flytta kan du säga upp ditt gamla elavtal i samband med flyttanmälan. Gör en flyttanmälan här

Om du inte behöver ett nytt elavtal ska du säga upp ditt elavtal med blanketten här, efter att du först har identifierat dig. 

Här kan du avsluta ett elavtal för ett företag eller en organisation. 

Frågor om elräkningen

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

I Oma Helen kan du ändra betalningsdagen för din elräkning. Du kan flytta fram betalningsdagen i vår e-tjänst, om din betalningshistorik är i sin ordning och du inte har några förfallna obetalda räkningar. Om du inte ser framflyttningsfunktionen i vår onlinetjänst kan du ringa oss och fråga om det går att flytta fram betalningsdagen. Framflyttningen kan göras från den ursprungliga räkningens förfallodag och innan räkningen har förfallit till betalning. Det går inte att flytta fram förfallodagen på en betalningspåminnelse.

Att flytta fakturans betalningsdag är kostnadsfritt när det görs via Oma Helen-tjänsten. En serviceavgift på 5 euro tillkommer vid ärenden via telefon och e-post. Serviceavgiften debiteras på nästa faktura.

Om du använder e-faktura ska du också ändra betalningsdagen i din nätbank. Det går inte att flytta fram förfallodagen på en direktbetalningsfaktura. Dröjsmålsränta tas ut på räkningar som betalas efter den ursprungliga förfallodagen.

Logga in i Oma Helen här

Elöverföringen och elförsäljningen är separerade från varandra. Ditt lokala nätbolag svarar för elöverföringen och fakturerar för den med sin faktura medan den elförsäljare du valt skickar sin faktura för den sålda elen. Som ett undantag från detta har Helens elförsäljningskunder i Helsingfors möjlighet att få gemensam faktura med Helen Elnät.

Det vanligaste är att elräkningen kommer var tredje månad. Om du bor i ett hushåll med elvärme kan det vara bra att välja fakturering per månad, så att de enskilda räkningarna inte blir så stora. Om du vill ändra faktureringsintervallet för din elräkning kan du göra det genom att logga in i vår e-tjänst Oma Helen. Du kan välja mellan 4, 6 eller 12 räkningar per år.

Logga in i Oma Helen.

Du kan ingå ett avtal om e-faktura i din nätbank. För att beställa e-faktura för Helens räkningar behöver du referensnumret som finns på vår räkning.

Läs mer om e-faktura

Helen levererar el- och fjärrvärmeräkningar också till Postens tjänst OmaPosti. Du ska ingå avtal med Posten om att använda OmaPosti. Till OmaPosti kan du styra våra räkningar som annars skulle skickas som brevpost.

Läs mer om tjänsten OmaPosti

Du kan ta emot Helens elräkningar som digital post i Kivra. Läs mer

Dina räkningar finns i vår online-tjänst. Om du inte har registrerad till vår tjänster, kan du göra det med bankidentifiering.

Elenergi

Med elenergi avses den energi och den tjänst som elförsäljaren levererar. Den fakturerade energimängden grundar sig oftast på den elmängd (kWh) som förbrukats under faktureringsperioden.

Elöverföring

Elöverföringen produceras av det lokala nätbolaget. Nätbolag i Helsingfors är Helen Elnät Ab. Elnätets uppgift är att överföra elen som producerats i kraftverken till användarna. Elnätet upprätthålls med avgifterna för elöverföringen. Energimyndigheten övervakar att överföringspriserna är skäliga.

Elskatt

På elförbrukningen betalas elskatt. Skatten består av punktskatt och försörjningsberedskapsavgift. Nätbolaget fakturerar elskatten i samband med överföringsavgiften och redovisar sedan skatten till staten. "

Kilowattimme (kWh)

En wattimme (Wh) är en energienhet som motsvarar en effekt på en watt under loppet av en timme. Vid mätning av mängden elenergi används vanligen enheten kilowattimme (kWh), som är 1 000 kilowattimmar. 

Frågor gällande elmarknaden

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Elmarknaden har förändrats under de senaste åren.  

Elpriset påverkas av flera olika faktorer, så som elproduktionskostnaderna och elens ursprung samt det allmänna marknadsläget. Prisbildningen på el påverkas också av bland annat vädret, balansen mellan produktion och förbrukning, det globala ekonomiska läget samt priserna på råvaror. 

Finland och hela Europa övergår till en 15 minuters handelsperiod på elmarknaden enligt nuvarande tidtabell den 1 oktober 2025.

På den här sidan hittar du omfattande information samt vanliga frågor och svar om övergången till kvartalsprissättning.

Boende- och uppvärmningsform har en betydande inverkan på valet av det mest lämpliga elavtalet. 

Ett hushåll med eluppvärmning kan dra nytta av ett avtal där elpriset varierar per timme eller dag. Med ett rörligt prisavtal kan du spara på elräkningen genom att styra aktiviteter med hög förbrukning till billigare prisperioder. 

På samma sätt, till exempel i ett flerfamiljshus, värms hemmen ofta med fjärrvärme. I ett hem med fjärrvärme används ingen el för uppvärmning, och elförbrukningen är relativt låg. De som bor i hem som värms med fjärrvärme kan inte dra nytta av ett rörligt prisavtal lika effektivt som de som bor i hem med eluppvärmning. 

Elavtalsväljaren ger dig de mest lämpliga avtalsalternativen baserat på dina svar. Du hittar elavtalsväljaren här.

Frågor om produkterna

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

 Helens leveransskyldighetsprodukter är Börsel och Förbrukningsel.

De är inte tidsbundna. Börsel- och Förbrukningselavtal gäller tills vidare. Du kan säga upp ditt Börsel- eller Förbrukningselavtal när du vill med två veckors uppsägningstid.

Som Börselkund har du nytta av att hålla koll på din förbrukning. Vi rekommenderar att du börjar använda tjänsten Oma Helen, som ger bred information om din energiförbrukning ända ner på timnivå. Med hjälp av Oma Helen kan du enkelt optimera din egen elförbrukning. Till exempel kan du köra diskmaskinen, tvättmaskinen och torktumlaren på natten, ladda elbilen på natten och koncentrera bastubadandet till veckosluten. Om du värmer ditt hem med el lönar det sig att ha uppvärmningen påkopplad när prisnivån är låg eller måttlig. Elpriset är vanligen lägst på nätter och veckoslut.

Du kan också hålla koll på börspriset på el med Oma Helen. Med hjälp av prisinformationen kan du minska elanvändningen när elen är dyr och utnyttja de billigaste timmarna. 

För närvarande har vi inget separat miljövänligt elavtal till försäljning för privatkunder, men med tilläggstjänsterna Förnybar eller Kolfri uppdaterar du energiursprunget för ditt elavtal till producerat med 100 % förnybar energi eller kärnkraft enligt ditt val. 

Tilläggstjänsten Förnybar eller Kolfri är tillgänglig för vilket som helst nytt eller befintligt Helen-elavtal vars ursprung är blandad el. Mera information om tillägstjänsterna hittar du här.

Frågor om fjärrvärmeräkningen

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Fjärrvärmefaktureringen baserar sig på den faktiska energiförbrukningen och en fast flödesavgift. Läs mer om faktureringen.

Kolla priserna och prisexemplen. Du kan se dina driftskostnader i webbversionen av Oma Helen.

Fjärrvärmeenergin går till rumsuppvärmning, tappvarmvatten och ventilation. En del av värmeenergin försvinner ut genom t.ex. fönster och dörrar och blir värmeförluster.

Du kan hålla koll på din bostads värmeförbrukning i webbversionen av Oma Helen.

Bli kund

Jämför priser och teckna ett förmånligt avtal med oss.

Jämför elavtal